A fogorvostól sajnos sokan félnek. És sajnos sokan alaptalanul. Egy gyermekkori rossz élmény, és egy életre sanda szemmel nézünk a legkedvesebb fogorvosra is… Tény és való, hogy vannak relatíve kellemetlen beavatkozások, de a helyi érzéstelenítés a legtöbb esetben remek megoldást jelent. Vannak azonban olyan komoly fogászati és szájsebészeti beavatkozások, amelyek esetén érdemes elgondolkodni az altatáson. Mit érdemes tudni az altatásos fogászatról?

Altatásos fogászat – mikor van szükség altatásra?

A legtöbb esetben teljesen felesleges az altatás. Megfelelő helyi érzéstelenítéssel minimális kellemetlenséggel elvégezhető az adott beavatkozás. Vannak azonban helyzetek, amikor szükségessé válhat:

• Hosszú, komplikált szájsebészeti és fogászati beavatkozások
  • Egyébként sok ülést igénylő, többlépcsős beavatkozások
  • Olyan, komoly fájdalommal járó műtétek, ahol nem garantálható 100%-kal a helyi érzéstelenítés sikere (például egy szabálytalan gyökerű bölcsességfog kiműtése során)
  • Nagyon szorongó páciensek esetén, ahol a páciens érzelmi állapota akár a kezelés sikerességét is megakadályozhatja, illetve komoly érzelmi traumát okozhat (gyermekkori rossz élmény utáni retraumatizáció)
  • Nagyon erős nyelési reflexszel rendelkező pácienseknél

Az altatásos fogászat típusai

Három kategóriát érdemes elkülöníteni:

Az úgynevezett  éber szedációt is ide szokták sorolni, pedig a páciens nem veszíti el az eszméletét. A sokszor csak kéjgáznak nevezett speciális gázkeverék csökkenti a fájdalomérzetet, és kellemes hangulatot eredményez.

Az intravénás altatás során már tényleges altatásról van szó. Meg kell említeni, hogy a nyelési reflex megmarad, és a légzés is spontán marad.

Az intratracheális narkózis (ITN) során a beteg szintén intravénásan kerül altatásra, de a légcsövén keresztül lélegzik, így meg lehet kerülni a garatreflexet.

Az altatásos fogászat előnyei és hátrányai

Az altatásnak megvannak az előnyei és a hátrányai egyaránt. A kezelőorvos az adott helyzetnek megfelelően mérlegeli a kettőt. Na de mik is ezek az előnyök, illetve hátrányok?

Előnyök:

• Teljesen fájdalom- és szorongásmentes beavatkozás
  • Sok olyan beavatkozást lehetővé tesz, amely altatás nélkül vagy sok ülést venne igénybe, vagy komoly nehézségekkel/kockázatokkal járna

Hátrányok

• Nagyobb csapatra (aneszteziológus orvos) és alaposabb előkészületekre (előzetes vizsgálatok) van szükség, így költségesebb
  • Hosszabb időt vehet igénybe, mint az egyszerű helyi érzéstelenítés mellett zajló műtét
  • A lábadozás időt vesz igénybe, és egy segítőre is szükség lesz, aki hazaviszi a pácienst, ugyanis az altatás után nem lehet biztonságosan közlekedni
  • Előfordulhatnak komplikációk (bár az előzetes szűrés miatt ezeknek nagyon kicsi az esélye, és az aneszteziológus orvos azonnal reagál a kialakult helyzetre)

Mindent összevetve, az altatásos fogászat sok esetben remek megoldást jelenthet, de ennek eldöntése a kezelést végző fogászon, illetve a bevont aneszteziológuson múlik. Amennyiben nagyon fél a fájdalomtól, felvetheti ezt fogorvosának, és mérlegelhetik az altatás lehetőségét.

Altatás mellett végzett műtétre lenne szüksége? Kérjen időpontot!