Az arcüreggyulladás sokunk életét megkeseríteni, vannak, akik kifejezetten hajlamosabbak is az orrmelléküregek gyulladására. Mikor okozhatják a kellemetlen tüneteket fogbetegségek, illetve milyen gyógymód jöhetnek szóba a kezeléskor?

Az arcüreggyulladás és az orrmelléküregek

Az orrmelléküreg-gyulladás, orvosi nevén sziniuszitisz vagy sinusitis, egy fül-orr-gégészeti megbetegedés, amely akkor jelentkezik, amikor az orrmelléküregek elfertőződnek, megduzzadnak és begyulladnak. A melléküregekben felgyülemlő folyadék baktériumok szaporodását okozhatja, ami melléküreggyulladáshoz vezet.

Az orrmelléküregek üreges terek a szemek közötti csontokban, az arccsontok mögött és a homlokban. Nyálkát termelnek, amely nedvesen tartja az orr belsejét, hogy így védjen a por, az allergének és a szennyező anyagok ellen. Az egészséges orrmelléküregek jól szelelnek, ha azonban elzáródnak és folyadékkal telnek meg, a baktériumok elszaporodhatnak és fertőzést okozhatnak.

Az arcüreggyulladás általában vírusos eredetű, és gyakran még azután is fennáll, hogy az egyéb felső légúti tünetek megszűntek. Bizonyos esetekben baktériumok, vagy ritkán gombák is okozhatnak arcüreggyulladást. Egyéb betegségek, például az allergiák, az orrpolipok és a fogfertőzések is hozzájárulhatnak az arcüregfájdalomhoz és a tünetekhez.

Az arcüreggyulladás tünetei

A heveny arcüreggyulladás (sinusitis maxillaris acuta) tünetei gyakran hasonlítanak a megfázás okozta panaszokhoz. A vírusos arcüreggyulladás legfőbb tünetei a következők:

• arcüreg fájdalom vagy nyomásérzet;
  • fertőzött, bűzös orrváladék;
  • orrdugulás;
  • orrfolyás;
  • orrfájdalom;
  • szaglás elvesztése, illetve
  • köhögés vagy rekedtség.

Az orrmelléküreg gyulladás tünetei lehetnek még:

• a rossz lehelet,
  • a fáradtság és
  • a fogfájás

Akut arcüreggyulladást diagnosztizálhatnak, ha valaki két vagy több tünetet érzékel a fentebbiek közül, illetve sűrű zöld vagy sárga, gennyes orrváladékot tapasztal.

Akut bakteriális arcüreggyulladás esetén ezek a tünetek legalább 10 napig tartanak anélkül, hogy javulnának, vagy a látszólagos javulás után 10 napon belül súlyosbodnak. Ebben az esetben fontos, hogy háziorvoshoz vagy fül-orr-gégészhez forduljon a diagnózis felállításáért.

A krónikus arcüreggyulladás jelei

Amennyiben ezek a felsorolt tünetek 12 hétig vagy tovább is fennállnak, krónikus orrmelléküreg gyulladás (sinusitis maxillaris chronica) állhat fenn:

• erőteljes nyomásérzet az érintett területen.
  • orrdugulás.
  • genny az orrüregben
  • láz
  • orrfolyás vagy elszíneződött orrnyálkahártya-ürítés (nyálkahártya-gyulladás)

Fejfájás, rossz lehelet és fogfájás is előfordulhat, esetleg gyakran fáradtnak is érezheti magát.

Az arcüreg gyulladás kezelése a fertőzés súlyosságától is függ.

Fog eredetű arcüreggyulladás

A fogászati eredetű orrmelléküreg-gyulladás többnyire a nagyőrlők, olykor pedig a kis őrlőfogak megbetegedése miatt jelentkezik, mivel ezek nagyon közel találhatóak az arcüreghez. Foghúzás után is kialakulhat a gyulladás, amikor megnyílik az orrmelléküreg, főleg, ha a fogeltávolítás után a foggyökérből visszamarad egy kis darab, ami elfertőződik a szájüregben.

A szájhigiénia hiánya vagy egyéb fogászati műtétek, például a fogbeültetés, vagy az arcüregemelés következtében kialakult fogászati fertőzés is elérheti az arcüreget. Létezik egy Schneider-membránnak nevezett hártya a szájüregben, amely megvédi az arcüreget a fogaktól és a fogak fertőzéseitől, de ha egy műtét vagy egy fog gyökere felsérti a membránt, a fertőzés továbbterjedhet.

A fogászati eredetű arcüreggyulladásban szenvedők nem tudják feltétlenül, hogy a fertőzést fogaik okozzák, egyszerűen azért, mert nem fáj a foguk. A következő tünetek azonban utalhatnak arcüreggyulladásra:

• lázas állapot;
  • eldugult orr;
  • orrváladék;
  • olyan orrfolyás, amikor a felesleges nyálka a torok hátsó részére csorog; illetve
  • a szaglásvesztés.

A homloküreg-gyulladás és a rostasejt-gyulladás

A négy orrmelléküreg, vagyis az arcüreg, a homloküreg, a rostasejtek és az iköböl mindegyikében előfordulhat gyulladás. A rostasejt gyulladása az orrgyöknél és a szemzugok területén jelentkezik, a homloküreg gyulladása esetén pedig a homlok mellső fala, illetve a szemüreg teteje lehet érintett. Mivel a rostasejtek közel esnek a szemekhez, gyulladásuk az orrnál lévő szemzúgnál duzzanatot, fájdalmat és kivörösödést is eredményezhet. A homloküreg-gyulladás tünetei fej- és fülfájással is járhatnak.

Arcüreggyulladás kezelése

Az arcüreggyulladást többféleképpen kezelik, attól függően, hogy mennyire súlyos a megbetegedés.

Egy enyhébb arcüreggyulladásos fertőzést a következőkkel kezelik:

• nyálkahártya lohasztó orrspray, orrcsepp;
  • recept nélküli megfázás- és allergiagyógyszerek;
  • fájdalomcsillapítók;
  • emelt folyadékfogyasztás (az arcüreggyulladás vírusos fertőzés, és a hidratálás segíthet)

Ha az arcüreggyulladás tünetei 10 nap után sem javulnak, orvosa felírhat:

• antibiotikumokat
  • vényköteles szteroidos orrspray-ket. (Ne használja a vény nélkül kapható orrspray-ket vagy orrcseppeket három-öt napnál tovább, mivel ezek fokozhatják az orrdugulást!)

Súlyosabb lefolyású arcüreggyulladás ellen legrosszabb esetben arcüreg-felszúrás is szükséges lehet.

Arcüreggyulladás szövődményei

Az arcüreggyulladás többnyire körülbelül 10 nap után magától javulni kezd. Ha a tünetek hosszabb ideig tartanak, és nem jelentkeznek ez idő alatt a javulás jelei, sőt még súlyosabbá is válnak, mindenképp forduljunk orvoshoz, hogy kiderítse a fertőzés kiváltó okát.

Ha az arcüreggyulladás az agyhoz közeli arcüregeket érinti, kezeletlenül az agyra is átterjedhet. Bár ritkán, de a fertőzés a szemüreget is megtámadhatja látásproblémákat vagy vakságot okozva. Az ilyen típusú fertőzések gyakoribbak a gyermekeknél. Bár ritkán fordul elő, a kezeletlenül hagyott súlyos gombás arcüregfertőzés a csontokra is átterjedhet.

Otthoni kezelési módok arcüreggyulladásra

Arcüreggyulladás esetén hasznosak lehetnek a természetes gyógymódok is, amelyek kiegészíthetik az orvosi kezelést.

• Az orröblítés során az orrlyukakat steril vízzel vagy sós vizes oldattal öblítjük ki, ami az akut arcüreggyulladásban szenvedőknek is segíthet. Ha csapvizet használ, forralja fel a vizet, és hagyja kihűlni, vagy használjon vízszűrő rendszert.
  • A meleg, nedves levegő, a sós inhalálás segíthet a krónikus arcüreggyulladás otthoni kezelésében. Használhat párologtatót, vagy belélegezheti a meleg vízzel teli edényből származó gőzt. Ügyeljen arra, hogy a víz ne legyen túl forró! Az inhalálásnál kipróbálhatunk különböző természetes olajokat (pl. teafa-, kakkukfű-, vagy borsmentolaj) vagy növényi kivonatokat (zsálya, kamilla) is.
  • Arcüreggyulladásra szokták még ajánlani az infralámpa használatát, amely melegen tartja a beteg területet, mivel így a gyógyulást elősegítendő  felgyorsíthatjuk a vérkeringést.

Fogászati kezelésre van szüksége? Várjuk kiválóan felszerelt rendelőnkben!

Szeretne megnyugodni, hogy a fogai egészségesek, vagy valamilyen fogászati beavatkozásra tartana igényt? Rendelőnk a felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszik. Ez a foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelésnél.

Enyhe arcüreggyulladásra rövid ideig orrcseppet is használhatunk.