A bölcsességfog kihúzása nagyon gyakori eljárás bizonyos fogászati problémák megoldására vagy megelőzésére. Hogyan zajlik a műtét, és milyen előírásokat kell betartanunk ahhoz, hogy a lehető leghamarabb begyógyuljon a seb?

A bölcsességfog műtét lehetséges okai

A bölcsességfogak az utolsó maradó fogak, amelyek általában 17 és 25 éves kor között jelennek meg a szájüregben. Előfordul viszont, hogy ezek a fogak beékelődnek, mivel nincs elég helyük ahhoz, hogy kifejlődjenek, így csak részben vagy egyáltalán nem bújnak elő. A bölcsességfog eltávolítására nincs szükség beékelődés esetén, amennyiben nem okoznak problémát.

Az ételmaradékok és a baktériumok viszont megrekedhetnek a fogak körül, ami lepedékképződést okozva a következő panaszokhoz vezethet:

• fogszuvasodás;
  • ínybetegség (ínygyulladás vagy parodontális betegségek);
  • perikoronitisz (amikor a lepedék a fogat körülvevő lágyszövetek fertőzését okozza);
  • tályog (bakteriális fertőzés következtében a bölcsességfogakban vagy a környező szövetekben kialakuló gennyesedés); illetve
  • ciszták és jóindulatú daganatok.

A bölcsességfog műtét általában akkor javasolt, ha egyéb kezelések nem váltak be a felsorolt problémákra.

A gyulladt bölcsességfog tünetei

A bölcsességfogak által okozott ínygyulladás jelei a következők lehetnek:

• vörös, gyulladt íny a bölcsességfog közelében,
  • duzzanat,
  • fájdalom,
  • genny szivárgása az ínyből,
  • duzzadt és fájó nyirokcsomók az állkapocs alatt,
  • szájnyitási és nyelési nehézségek,
  • láz és
  • rossz lehelet.

Bölcsességfog húzás menete

A bölcsességfog húzás helyi érzéstelenítéssel történik, hogy ne érezze a fájdalmat.

A fogorvos vagy a szájsebész

• bemetszést ejt az ínyszöveten, hogy feltárja a fogat;
  • részekre osztja, ha darabokban könnyebben eltávolítható;
  • eltávolítja a fogat;
  • megtisztítja az eltávolított fog helyét a fogból vagy a csontból származó törmeléktől;
  • összevarrja a sebet a gyógyulás elősegítése érdekében, bár erre nem mindig van szükség.
  • gézt helyez a foghúzás helyére a vérzés csillapítása és a vérrög kialakulásának elősegítése érdekében.

A felső bölcsességfog húzás könnyen és minimális műtét utáni szövődményekkel jár. Az alsó bölcsességfogak eltávolításakor gyakrabban fordulhatnak elő komplikációk, itt altatásra is sor kerülhet a beavatkozás előtt.

Bölcsességfog húzás után meddig fáj a fog helye?

A bölcsességfogak gyógyulása általában három-négy napot vesz igénybe. Ha azonban beékelődött fogról beszélünk, a felépülés akár egy hétig is eltarthat. A bölcsességfog műtét után jelentkező fájdalom általában 3 naptól egy hétig tart, a száj és az arc duzzanata pedig  többnyire 2-3 napon belül csökken.

Teeendők bölcsességfog műtét után

A műtétet követő napon folytathatja a szokásos napi tevékenységét, de kerüljön minden olyan aktivitást, amely a varratokat vagy a seben kialakult vérrögöt elmozdíthatja. Ez többek között a következőket foglalja magában:

• megerőltető testmozgás,
  • dohányzás,
  • szívószállal ivás.

A duzzanat enyhítésére helyezzen jeget az állkapcsára, de sosem közvetlenül, hanem egy ruhába csavarva. A jégpakolás hidege segít csökkenteni a gyulladást és a vele járó kellemetlen érzést. Fájdalomcsillapításra szedhet az orvos által felírt vagy vény nélküli fájdalomcsillapítót.

Szájápolás a bölcsességfog eltávolítás után

A fertőzések és szövődmények elkerülése érdekében nagyon fontos, hogy otthon megfelelően ápolja a fogait. Fogorvosa vagy szájsebésze pontos utasításokat fog adni arra vonatkozóan, hogyan tisztítsa és védje a szájüregét a műtét után.

• A műtétet követő első 24 órában ne mosson fogat, ne öblítse ki a száját és ne használjon szájvizet.
  • Egy nap elteltével a műtéti seb közelében különösen kíméletesen mossa a fogát, és egy héten keresztül kétóránként és étkezések után óvatosan öblítse ki a száját meleg sós vízzel.
  • Öblítéskor ne köpje ki a vizet, ehelyett billentse oldalra a fejét a mosdókagyló fölött, és hagyja, hogy a víz átfolyjon a száján.

Egy hétig még nagyon óvatosnak kell lennie, nehogy a vérrögöt vagy a varratokat feloldja. Ha a vérrög idő előtt felszakad, fokozott fájdalmai lehetnek, ráadásul megnő a fertőzés kockázata is.

Étrend a bölcsességfog foghúzás után

A bölcsességfog műtét után az első néhány napban fogyasszon puha, rágást nem igénylő ételeket például:

• levest,
  • joghurtot,
  • tojást,
  • főzelékféléket,
  • pudingot vagy
  • burgonyapürét.

Kerülje a kemény, ropogós ételek, például a chipsek, perecek, diófélék és magvak fogyasztását, de a forró ételek sem tesznek jót a gyógyulási folyamatnak. Ne habozzon felhívni fogorvosát, ha bármilyen szokatlan tünetet észlel a műtét után.

Fogfájástól szenved? Látogasson el kiválóan felszerelt rendelőnkbe!

Panaszokat okoz valamelyik bölcsességfoga? A legjobb, ha mielőbb felkeres bennünket! Rendelőnk a felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszik. Ez a foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelésnél.

fogászat budapest