A fogérzékenység egyáltalán nem ritka jelenség: többnyire a forró vagy hideg, édes vagy savanyú dolgok váltják ki a kellemetlen, nyilalásszerű fájdalmat. Mi okozza a tüneteket, és milyen gyógymódok ismertek a panaszok kezelésére?

Az érzékeny fog tünetei

Az érzékeny fogak bizonyos külső hatásokra fájdalommal reagálhatnak, ami az érintett fogak gyökereinél jelentkezik. A leggyakoribb kiváltó okok közé tartoznak:

• a forró ételek és italok;
  • a hideg ételek és italok;
  • a hideg levegő;
  • az édes ételek és italok;
  • a savas élelmiszerek és italok;
  • a fogmosás vagy a fogselyem használata; illetve
  • az alkoholtartalmú szájvizek.

A tünetek néha enyhék, de egészen intenzív fájdalommal is járhatnak, olykor pedig akár indok nélkül is előfordulhatnak.

A fogérzékenység okai

Fogaink külső védőrétege a fogzománc, amely ha megkopik, a fogakban található idegvégződések szabaddá válnak. A következő faktorok állhatnak az érzékeny fog hátterében:

• Ha túl erősen mossa a fogát és nem a megfelelő technikával, a fogzománc könnyen megsérülhet, különösen a fogak és az íny találkozásánál. Használjon lágy sörtéjű fogkefét 45 fokos szögben megdöntve az ínyéhez képest, hogy a zománc tiszta és erős maradjon.
  • A savas ételek és italok, a magas cukortartalmú szénhidrátok mind károsítják a zománcot, fogyasszon inkább egészséges nassolnivalókat, mint amilyenek a rostban gazdag gyümölcsök és a zöldségek. Ha mégis valami savasat fogyasztott, ne siessen a fogmosással, várjon legalább fél órát.
  • A fogínysorvadás a fog egy részét védtelenül hagyhatja, ami szintén érzékenységet okozhat, de a fogcsikorgatás is ártalmas a zománc számára.
  • A fogszuvasodás, a letört vagy megrepedt fogak, illetve az elhasználódott tömések, koronák szabadon hagyhatják a dentint, ami érzékenységet okozhat.
  • Fogai átmenetileg érzékenyek lehetnek bizonyos fogászati beavatkozásokat követően, például fogfehérítés után, ami idővel elmúlik.

Mi válhat be fogérzékenység ellen?

A hidegre érzékeny fognál természetesen nem árt elkerülni például a fagylaltot, ha pedig csapvízzel mosunk fogat, használjunk inkább meleg vizet. Fontos, hogy továbbra is rendszeresen mosson fogat, különben a probléma súlyosbodhat.

• Számos szájápolási készítményt kifejezetten az érzékeny fogak számára fejlesztettek ki. A terméktől függően ezek a fogkrémek vagy szájvizek stronciumot, kalciumot, arginint vagy aminfluoridot tartalmaznak. Ezek olyan vegyületeket képeznek, amelyek lerakódnak a fogon, és ezáltal lezárják a dentincsatornákat.
  • A puhább fogkefék használata és a gyengédebb fogmosás szintén segíthet.
  • A szezám- vagy kókuszolajjal történő olajrágás  is hasznos lehet a fogérzékenység csökkentésében. Az olajrágás egy Indiából származó ayurvédikus módszer, amelynek lényege, hogy az olajat néhány percig a szájban alaposan meg kell forgatni, majd kiköpni.

Az érzékeny fogak kezelése

Ha érzékeny fogai sok kellemetlenséget okoznak, keresse fel fogorvosát a fogérzékenység kezelésének érdekében, amelynek első lépése a fájdalom okának azonosítása. Ha szuvasodás, ínybetegségek vagy régi tömések állnak a háttérben, fogorvosa a megfelelő terápiát fogja alkalmazni a panaszok megszüntetésére.

A fogérzékenység csökkentésére különböző helyi, tüneti kezelések is szóba kerülhetnek, amelyek közé például a fluoridtartalmú gélek és lakkok tartozhatnak. Ha a dentin túlérzékenysége továbbra is fennáll, fogorvosa tömítőanyagot helyezhet a fogra vagy a fog köré, hogy megvédje a fogat az érzékenységtől.

Érzékeny fogaktól szenved? Várjuk kiválóan felszerelt rendelőnkben!

hidegre érzékeny fog