Mi okozza a fogciszta megjelenését a szájüregben és a fogaknál, milyen panaszokkal járhat, és hogyan kezelhető? Mit tehetünk, hogy megelőzzük ezt a fogászati problémát, és miért fontos panaszok esetén azonnal fogorvoshoz fordulni?

Ciszta a fogon: mit kell tudni róla?

A ciszta egy levegővel, illetve folyadékkal teli tok, amely folyamatosan növekszik. A fogciszták az állkapocsnak a fogképződésben részt vevő területein jelennek meg az ínyen, illetve a fogak körül. A fogászati ciszták bizonyos típusai vissza is nőhetnek, ha a kezelés során nem távolítják el teljesen a ciszta szövetét a szájüregből. Fogínyciszta az íny sérülése miatt is kialakulhat, de leggyakrabban a begyulladt foggyökér a ludas.

A fogciszták legfőbb típusai

A fogcisztákat többféle módon csoportosíthatjuk, de a legfontosabb ezek közül a fogeredetű, illetve a nem fogeredetű ciszták megkülönböztetése.

A fogeredetű ciszták a csontban fejlődnek ki, belsejükben általában sárgás folyadékkal, és a fogak elmozdulását, illetve a csontfelszín elődomborodását okozhatják.

• A leggyakoribb típus a foggyökérciszta, amelyet még radikuláris cisztának is neveznek, és a fog belsejében lévő pulpaszövet elhalása okozza, ami általában fogszuvasodás vagy sérülés következménye. Amikor a pulpa elhalása bekövetkezik, az gyulladással és toxinok felszabadulásával jár, többnyire a gyökércsúcs végén.
  • A retineált ciszták általában az elő nem tört alsó bölcsességfogak vagy a felső szemfogak területén jelennek meg.

A nem fog eredetű ciszták lehetnek csont- vagy lágyszöveti elváltozások, illetve szájpadi ciszták.

fogíny ciszta képen, amit a fogorvos mutat a páciensnek

Ciszta a szájban: mit okozhat a fogciszta?

A fogciszta hatása a szervezetre hosszú távon súlyos következményekkel járhat. A kezeletlen fogciszta szövődményei bizonyos gócbetegségek képében is megjelenhetnek, de a súlyosabb esetek az állkapocs egy részének eltávolítását is eredményezhetik, vagy más súlyos egészségügyi problémákat okozhatnak. Így már a legkisebb cisztákat is el kell távolítani, amelyek esetleg nem okoznak aktuális tüneteket, mivel idővel a következőkhöz vezethetnek:

• fogászati fertőzések
  • fogvesztés
  • jóindulatú állkapocs-daganatok (ameloblasztómák)
  • állkapocs törések

A fogciszta tünetei

Általánosságban elmondható, hogy ha egy fogciszta gyulladásban van, akkor valószínűleg duzzadt és fájdalmas a körülötte lévő terület. Ha a ciszta a szájüreg nyálkahártyáján helyezkedik el, akkor kitüremkedéssel hívhatja fel magára a figyelmet. Ha nem gyulladt, gyakran egyáltalán nem jelentkeznek nyilvánvaló tünetek. Így hacsak a ciszta a fogon nem nőtt meg annyira, hogy látható vagy tapintható csomó alakult ki, általában csak diagnosztikai vizsgálat vagy röntgenfelvétel segítségével lehet kimutatni. A szájüregi ciszta tünetei közé tartozhat az arc duzzanata, illetve a fog helyzetének megváltozása.

A fogciszta és a foggyökérciszta kezelése

A leghatékonyabb kezelés a fogciszta eltávolítására műtéti úton történik. A ciszta kimetszése után fontos annak okát is kezelni. Például bizonyos esetekben indokolt lehet a cisztás fog kihúzása, illetve gyökérkezelés elvégzése a fertőzés kezelésére.

Ha a ciszta a foggyökéren található, úgy gyökércsúcs rezekcióra lehet szükség az eltávolításához. A helyi érzéstelenítésben végzett fogciszta műtét során a gyökércsúcs a cisztával együtt kerül eltávolításra. A foggyökér rezekció, más néven gyökércsúcs amputáció gyökércsúcs gyulladás esetén segít, méghozzá a gyökér gyulladt végének levágásával. A gyökércsúcs gyulladás tünetei közé soroljuk a fog gyökerénél nyomásra jelentkező ínyfájdalmat, illetve az érintett fog körüli duzzanatot.

A szájhigiéniai szokások betartása és a rendszeres fogorvosi kontroll óriási lépés a fogászati ciszták és számos más gyakori fogászati probléma megelőzésében. A fogászati ciszták bárkit érinthetnek, de sokkal ritkábban fordulnak elő azoknál, akik megfelelő szájhigiéniai rutinnal rendelkeznek.

elhalt fog röntgenképe - ezt okozhatja a fogciszta

Fogciszta otthoni kezelése helyett gyors és profi ellátás