A fogfájdalom az egyik legkínzóbb érzés, amivel az ember találkozik az élete során. Számtalan módon jelentkezhet, ugyanis eredete mögött sok ok-okozati összefüggés állhat. Attól függően, hogy mi húzódik meg a probléma hátterében, az érzés több fokozatát és típusát is megkülönböztetjük.

Akár nyilall, hasít, lüktet vagy szúr, élesen vagy tompán fáj is a fog, a szervezet számára mindenhogyan megterhelővé válik, épp ezért a fogfájás ellen azonnal tenni kell! A legjobb és legkifizetődőbb lépés természetesen ilyenkor is a fogászati rendelő meglátogatása, de tudjuk jól, a kellemetlenségek mindig a legváratlanabb pillanatban érkeznek. Ekkor érdemes kipróbálni néhány házi praktikát a tünetek enyhítésére, amelyek közül most össze is gyűjtöttünk párat. Lássuk, mit érdemes tudni a fogfájás hátteréről és tünetkezeléséről röviden!

A fogfájás kialakulásának leggyakoribb okai

A fogproblémák és –fájdalmak általában mindig ugyanarra a két nagy általános okra vezethetők vissza: a helytelen és rendszertelen fogápolási szokásokra, illetve a fogászati rutinvizsgálatok elhanyagolására. Ennek következtében az emberek nagy százaléka küzd

• fogérzékenységgel: amely a lakosság minimum felét érintő probléma. Elsősorban a hideg és meleg ételek fogyasztásakor fogakba nyilalló fájdalomról lehet felismerni. Ilyenkor a fognyak és a dentincsatornák is nyitott állapotban vannak, amelyek kapcsolatban állnak a fogakban található idegekkel. Leggyakrabban az íny visszahúzódása, a fog szuvasodása vagy sérülése esetén tapasztalhatunk fogérzékenységet.
  • fogszuvasodással: amely a legtöbb alkalommal tipikusan a fogmosás hiánya miatt alakul ki. A háttérben ilyenkor az áll, hogy a lepedékben savtermelő baktériumok tanyáznak, amelyek megfosztják a fogzománcot az ásványi anyagoktól. Ennek következtében a zománcréteg elvékonyodik, majd kilyukad, végül pedig fogbélgyulladást, ezáltal pedig kellemetlen fájdalmat okoz.
  • fogínygyulladással és fogágybetegséggel: amelyek egymást feltételezik, vagy mondhatnánk úgy is, hogy kéz a kézben járnak. Az ínygyulladás ugyanis szintén a higiénés szokások elhanyagolásának egyik tipikus példája, de ugyanúgy kiválthatja dohányzás, gyógyszerhasználat vagy genetikai öröklődés is. Ha nincs időben kezelve, az így kialakult gyulladás átterjedhet a fogágyi szövetekre, amely pedig már fogágybetegségként definiálható probléma. Utóbbi igencsak komoly kezelést igényel, miközben nem mindennapi fogfájdalommal párosul.

A fogfájás okai között szerepelhet továbbá:

• a fogak sérülése, mint kopás, törés stb.,
  • a bölcsességfogak növekedése,
  • a neuralgiák, azaz az idegi eredetű problémák,
  • egy rossz fogtömés,
  • de az éjszakai fogcsikorgatás is.

A fogfájdalmak ereje nem mindig egyenesen arányos a háttérben lévő probléma súlyosságával. Az éles és erős fogfájás ugyanis sokszor könnyebben kezelhető és kevésbé veszélyes nehézségeket takar – kiválthatja például nem megfelelően felhelyezett korona vagy éjszakai fogcsikorgatás. Ezzel szemben a tompa fogfájás hiába sokkal elviselhetőbb, jobb, hogyha a jelentkezése esetén azonnal időpontot foglal a fogorvosához. Az enyhébb fájdalom egyaránt utalhat a fogban lévő ideg gyulladására és károsodására. Mindezen túl célszerű még tudni, hogy a lüktető fogfájás hátterében a szájüreg gyulladásai, és az ott kialakult tályogok állhatnak.

Fogfájás elleni védelem házi praktikákkal

A házi praktikák az élet minden területén hasznos tudást adnak, de egy fogfájás alkalmával érdemes már a legelején tisztázni: csupán a fájdalmak csillapítására alkalmasak, kizárólag tünetkezelésként értelmezhetők! Ezt azért fontos kiemelni, mert a legtöbben akkor is kerülik a fogorvosi szakrendelőket, amikor szükség volna rá, és inkább otthoni kúrákba kezdenek.

Ezzel nem is lenne semmi gond, csak ahogyan a korábbiakban fel is hívtuk rá a figyelmet, a fájdalom mértéke szinte soha nem a helyzet súlyosságával egyenlő. Egy-egy enyhébb fogfájás ignorálásával lehetséges, hogy komoly szövődmények alakulnak ki, amelyeknek kezelése végül lelkileg, és nem utolsó sorban financiálisan is megterhelővé válik.

A tanácsunk tehát, hogy bármilyen fogfájdalom is jelentkezik, azonnal kérje szakember segítségét! Természetesen tudjuk, hogy Murphy nem alszik, így a leglehetetlenebb helyzetekben kell megküzdeni a kellemetlenségekkel – nyaralás alatt, ünnepnapokon, csak hogy a leggyakoribb eseteket említsük. Ilyenkor valóban nem árt, ha van a tarsolyunkban néhány gondolat azzal kapcsolatban, hogy a jeges borogatáson túl, miként enyhítsük a fogfájásunkat pár perc alatt.

1) Alkalmazzon gyógynövényes teafőzeteket!

Az egyik legkönnyebben beszerezhető csodaszer a fogfájás csillapítására a fekete–, vagy a különböző gyógynövényteák. Köztudott, hogy a tealevelek csersavtartalma érösszehúzó és gyulladáscsökkentő hatással bír, és mindemellett képes a biofilmképződés meggátolására, aminek köszönhetően a fogszuvasodást is meg tudja akadályozni. A fájdalmak csillapítására a legjobb választás a langyos feketetea-filteres vagy a kamilla– és/vagy zsályafőzetbe mártogatott vattakorongos helyi borogatás.

2) Érzéstelenítsen gyulladáscsökkentő fűszerekkel!

Gyulladásos megbetegedések alkalmával néha még a boltig sem kell elmennie! Ha a konyhájában fellelhetők az olyan fűszerek, mint a gyömbér vagy a kurkuma, máris megtalálta az otthoni gyulladáscsökkentők legjobb verzióit!

Emellett a szegfűszeg is szuper megoldás, ugyanis a benne található eugenol szintén hatékony az érzéstelenítésben. Alkalmazása sem rejt semmilyen ördöngősséget: vegye a szájába, várja meg, hogy felpuhuljon, rágja szét, majd helyezze a fájdalmat kiváltó terület közelébe és várja meg, hogy hasson! Ennél egy fokkal még egyszerűbb, hogyha egy pohár vízbe néhány csepp szegfűszegolajat csepegtet, majd így öblöget! Bármelyiket is választja, nagy valószínűséggel enyhülést tapasztal majd.

3) Gargalizáljon és öblögessen sós vízzel!

Ha éppen a nyaralás közepén kell felvennie a harcot egy mérhetetlen fogfájással és nem tud orvoshoz menni, mindenképp jusson eszébe a sós vizes öblögetés! Ez az egyik legnagyobb aduász a házi praktikák között, hiszen a sót feltehetőleg a világ összes táján képes lesz elérni, a hatása pedig garantált – segít a fogak és a száj fertőtlenítésében és a duzzanat mérséklésében. Ehhez semmi mást nem kell tennie, mint egy körülbelül két deciliter vízben feloldani egy kanálnyi sót, majd ezzel az oldattal öblögetni. Fontos, hogy foghúzás utáni fájdalmak esetén ezt a módszert semmiképp se alkalmazza!

Amit a fájdalomcsillapítókról tudni érdemes

A leggyorsabb segítség fogfájásra természetesen a patikában kapható vény nélküli fájdalomcsillapító gyógyszer. Igaz ugyan, hogy ezek a készítmények nem kizárólag a fogfájdalmak enyhítésére készültek, de a nem szteroid alapú típusaik vészhelyzetben mégis rengeteget számítanak. Hatékonyságukat meghatározhatja (azaz felerősítheti vagy épp gyengítheti), hogy ki és milyen betegséggel küszködik, milyen egyéb más gyógyszert alkalmaz rendszeresen stb., nők esetében pedig a várandósság is befolyásoló tényező. Fájó fogra azok a gyógyszerfajták jöhetnek szóba, amelyek acetil-szalicilsav–, ibuprofen–, diklofenák vagy paracetamol tartalommal bírnak

Minőségi szájhigéniai kezelések Budapest szívében, egy megbízható szájsebészeti klinikán

fogászat budapest

paradontológia budapest

Amennyiben felkeltettük az érdeklődését, kérdéseit felteheti, illetve időpontot foglalhat a  +3612013196-os telefonszámon, vagy weboldalunkon keresztül.

Szeretettel várjuk, ha kezelésre van szüksége!