A felnőttek jelentős részének időnként vérzik a fogínye. Mit jelent ez? Mi okozhatja? Hogyan lehet kezelni a kialakult fogínyvérzést, és hogyan lehet megelőzni? Cikkünkben mindezen kérdéseket körbejárjuk!

Mi a fogínyvérzés?

Kezdjük röviden a fogínnyel. A fogíny egy tömör, fogakat körbeölelő szövet. Alapvetően egy nagyon ellenálló a mechanikai sérülésekkel szemben. Az íny problémái legtöbbször a szájüreg felborult higiénéjének a következménye. Amikor már annyira elszaporodtak a baktériumok, és annyi a plakk, akkor egy idő után a fogíny is megsínyli ezt. Ez vezet fogínygyulladáshoz (gingvitis), súlyosabb esetben fogágygyulladáshoz (parodontitis). A fogágygyulladás nagyon súlyos betegség, sajnos sok esetben fogvesztéssel jár.

A fogínyvérzés egy fogászati, parodontológiai tünet. Azaz nem egy betegség, hanem valamilyen egyéb betegség, probléma okozza. Ezek a problémák az enyhe, könnyen orvosolható gondoktól az egészen súlyos helyzetekig terjedhetnek.

A fogínyvérzés okai

A fogínyvérzést több dolog okozhatja. A leggyakoribb okok:

• Rossz szájhigiénia. A fogínyvérzést 99%-ban a baktériumok kiváltotta gyulladás okozza.  A baktériumok elszaporodtak a szájüregben, és plakkokat képeztek. Folyamatosan károsítják a fogzománcot, vagy lehet, már a dentint is. A szervezet pedig nem rest, beindítja a gyulladást. De mi is a gyulladás pontosan? A gyulladás alapvetően egy immunreakció. A szervezet a fogínybe vezérli a fehérvérsejtek “hadseregét”, és próbálja legyűrni a baktériumokat. Azonban mivel az immunrendszer alapvetően a szervezeten belüli ellenségek legyőzésére lett kitalálva, a szájüreg pedig nem a testünk része, hanem a külvilág “betüremkedése”, ezért az immunrendszer tehetetlen, ha nem segítünk neki a megfelelő fogápolási szokásokkal.
  • Meg kell említeni, hogy az erős dohányosoknál az érszűkület miatt sokszor nem jelentkezik vérzés. Azaz a fogíny már régen károsodik a baktériumok miatt, de az érszűkület miatt nem tud jelezni a szervezet, hogy baj van. Ezért fennáll a veszélye, hogy úgy károsodnak komolyan a fogaink vagy fogínyünk, hogy észre sem vesszük, amíg nem túl késő.
  • Mechanikai sérülés. Kisebb gyermekeknél gyakran előfordul, hogy túlzott lelkesedéssel, erőteljes, sikáló mozdulatokkal mosnak fogat. Ezzel pedig könnyen felsérthetik a fogínyt.
  • Hematológiai betegségek. A vérzés lehet egy hematológiai betegség, pl vérzékenység, véralvadási zavar tünete is. Ezekben az esetekben azonnal fel kell keresni egy belgyógyászt, hematológust!
  • Terhesség, hormonális változások.
  • Hiányállapotok. Például skorbut (C-vitamin hiány)
  • Bizonyos kezelések és gyógyszerek. Egyes gyógyszerek, pl. a véralvadásgátlók szintén okozhatnak fogínyvérzést. A sugárzás- és kemoterápia is járhat ilyen mellékhatással.

fogínyvérzés okai

A fogínyvérzés kezelése

Mivel a fogínyvérzés egy tünet, az okokat lehet kezelni. A fogínyvérzés szinte mindig a nem megfelelő szájhigiénia következménye. Ezt kell tehát orvosolni:

• Rendszeres, alapos fogmosás, napi 2x. Akkor is, ha vérzik a fogíny. Ebbe beletartozik a fogköztisztítás is (fogköztisztító kefe, fogselyem).
  • A plakkok eltávolításához igénybe vehetünk fogkőleszedést is.
  • A szájvizek használata is nagy segítség lehet, főleg várandós kismamáknál.
  • A korábban felsorolt, nem rossz szájhigiénia okozta vérzésnél szakorvosi konzultáció szükséges, hogy kiderüljön a pontos probléma, és kezelni lehessen.

A jó hír az, hogy a fogínygyulladás a legtöbbször visszafordítható a kellő odafigyeléssel, így a vérzés is előbb-utóbb meg fog szűnni.

A fogínyvérzés megelőzése

A fogínyvérzés megelőzése egyszerű. A megfelelő szájhigiéniát kell megőrizni, napi kétszeri alapos fogmosással. A fogköztisztítás kiemelten fontos, mert a fogközekbe nem férnek be a fogkefe sörtéi. Így a baktériumok könnyen el tudnak szaporodni, és plakkokat képezni.

Aggódik, hogy fogínygyulladása van? Kérjen időpontot!