Mi okozza a tályogos fog kialakulását? Melyek a fogtályog tünetei és hogyan történik a tályog kezelése? Hogyan előzhető meg a fogtályog? Posztunkban minden fontos információt összegyűjtöttünk a témáról.

Mi az a fogtályog?

A tályog tulajdonképpen egy gennyes góc, ami szinte bárhol megjelenhet a szervezetben. A tályog a szájban általában a foggyökér gennyes gyulladását, illetve az ennek nyomán keletkező gennyes gócot jelenti, ami fertőzés következtében alakul ki.

A gennyes fog gyökerénél kialakuló gyulladás intenzíven fájhat és további problémák forrása lehet, ha nem fordulunk vele idejében orvoshoz.

Mi okozza a tályogot a szájban?

A tályogos fog duzzanat formájában jelentkezhet az ínyen.

Sérülések, például a fog repedése, törése, vagy egy meglazult tömés következtében a baktériumok bekerülhetnek a fog belső részébe. A fogbél szöveteiről a fertőzés viszonylag gyorsan továbbterjedhet.

Amikor a fertőzés eléri a foggyökeret, gyulladás keletkezik, ami ellen a szervezet felveszi a harcot. A foggyökér gyulladás közvetlen környezetében az elpusztuló baktériumokból és fehérvérsejtekből, valamint egyéb elhalt szövetekből genny képződik. Így jön létre a foggyökér tályog, azaz a gyulladt fog gyökerénél keletkező, gennyel teli kamra. Ez általában fogínyduzzanat formájában is érzékelhető, mivel az elhelyezkedését tekintve ez a gennygóc gyakorlatilag egy tályog az ínyen.

A gennyes fog, illetve a gyökerénél létrejövő gennyes góc kialakulása egy elhanyagolt fogszuvasodás nyomán is kialakulhat. Az említett okok mellett a fogágybetegség is előidézheti a tályog keletkezését a szájban.

A tályogos fog tünetei

A gennyes gyulladás kialakulásakor a fog érzékennyé válhat, amit harapáskor, illetve a rágás során tapasztalhatunk. A gyulladás fokozódásával párhuzamosan feszülő érzés jelentkezhet az íny környékén. Majd pedig arcduzzanat, illetve a kialakuló gennyes góc nyomán dudor jelenik meg az ínyen. Előfordul az is, hogy a betegek úgy érzik, mintha a tályogos fog kissé magasabban helyezkedne el a többi foghoz képest. (Ez a “kiemelkedés” persze nem valóságos, az érzés a keletkező gennyes gócnak tudható be.)

A gyulladás előrehaladtával a tünetek is egyre kellemetlenebbé válnak. A nyirokcsomók megduzzadhatnak, a fogérzékenységet pedig intenzív, pulzáló fájdalom váltja fel. Mindezt hőemelkedés vagy láz is kísérheti a szervezet fertőzésre adott reakciójaként. Gyengeség, rossz közérzet és kellemetlen szájíz is jelentkezhet.

Mit tegyünk, ha a tályog kifakad?

Egy idő után előfordulhat, hogy a tályogban felgyülemlett váladék spontán kiürül, ilyenkor a foggyökérnél képződött gennyes fogínyduzzanat kifakad. A kivezető nyílás, amelyen keresztül a genny távozik, a sipoly, más néven fisztula.

A tályog kifakadása megkönnyebbülést hozhat a betegnek: a feszítő érzés csökken vagy megszűnik, az arcduzzanat mérséklődik, a fájdalom enyhül vagy teljesen eltűnik. Sajnos azonban ez csak ideiglenes javulást jelent, megfelelő kezelés hiányában a gennyes gyulladás további panaszokat okoz.

Ha kifakadt a tályog, érdemes meleg, sós vízzel öblögetni az érintett területet. Ugyanakkor a tályog vagy a gennyes ínygyulladás kezelése házilag megnyugtató módon nem lehetséges. A sós vizes öblögetés sajnos nem fogja megszüntetni a tályog kialakulásának okát. Így abban az esetben is keressük fel a fogorvosi rendelőt, ha a tályog kifakadt és éppen megszűnt a fájdalom.

A tályog kezelése

A tályog kezelése szakszerűen fogorvosi rendelőben lehetséges.

Amennyiben a tályog még kezdeti stádiumban van, külön nem szükséges foglalkozni vele. Ilyenkor fogtályog okának megszüntetése megoldja a problémát. Az esetek többségében a gyökértömés megújításával, gyökérkezeléssel vagy a fog gyökércsúcsának eltávolításával a tályog is eltűnik.

Súlyosabb esetben, amikor a gennyes góc hullámzik, lüktet (fluktuál), szájsebészeti beavatkozásra van szükség. Ilyenkor megnyitjuk a tályogot, vagyis helyi érzéstelenítés mellett egy apró vágást ejtünk a felületén. A gennyes fogíny felvágása következtében a genny kiürül, ezután egy speciális fertőtlenítőcsíkot helyezünk a sebre. Ha szükséges, a fogtályog kezelése kiegészülhet antibiotikum-, illetve fájdalomcsillapító szedésével is.

Előfordulhat, hogy a gyulladás a fogat tartó szövetekre is átterjed és azokban nagyfokú pusztítást végez. Amikor ez a károsodás akkora, hogy a tartószövetek nem tudják fixen stabilizálni a fogat, ilyenkor a fogat ki kell húzni.

A fogtályog megelőzése

A megelőzés kulcsa a megfelelő szájhigiénia kialakítása és fenntartása. A napi kétszeri fogmosás, fogselyem, illetve fogköztisztító kefe használatával kiegészítve jó alap a fogtályog megelőzéséhez. Emellett érdemes félévente megvizsgáltatni a fogaink állapotát akkor is, ha semmilyen panaszunk sincsen.

A fentiek betartásával nem kell tartanunk a fogtályog kialakulásától.

Miért fontos, hogy időben kezeltessük a fogtályogot?

A kezeletlen tályogból a gyulladás továbbterjedhet a szomszédos szövetekre, ami, mint láttuk, a fog elveszését is eredményezheti. Ha azonban a betegséget nem állítjuk meg, a szövetpusztulás folytatódhat, ami akár a szomszédos fogakat is veszélybe sodorhatja. De nem csak a fogakat: a csontszövet is elpusztulhat, sőt, gócbetegségek, illetve mélyszöveti gyulladás is kialakulhat, ami a mellkas belsejét, de akár az agyat is veszélyeztetheti.

Rendelőnk éppen ezért a fogakat érintő tályog kezelésében is pácienseink rendelkezésére áll. Aki hozzánk fordul, biztos lehet benne, hogy a felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszünk. Ez a tályogok kezelésére éppen úgy igaz, mint a foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén, vagy bármilyen más fogászati kezelés során.

fogászat budapest

Amennyiben felkeltettük az érdeklődését, kérdéseit felteheti, illetve időpontot foglalhat a  +3612013196-os telefonszámon, vagy weboldalunkon keresztül.

Szeretettel várjuk, ha kezelésre van szüksége!