A fogászati kezelések során leginkább a saját fog megmentésére törekszünk. A fogszuvasodás eleinte a fogzománcot támadja meg, majd kezelés hiányában elér a fogbélig, más néven a pulpáig. Ilyenkor az erek valamint az idegek is érintettek, és egy fogtömés már nem elegendő. Ha a pulpa is károsodott, gyökértöméssel az esetek nagy részében még megmenthető a fog. Így egy nagyobb problémát, a fog elvesztését lehet megelőzni. Most részletesen bemutatjuk Önnek a gyökértömés folyamatát, valamint a gyökértömés során felmerülő fontos tényezőket.

A gyökértömés előnyei

A gyökértömés elvégzése számos szempontból tanácsos a foghúzással szemben. A foghúzáshoz képest a gyökértömés sokkal kíméletesebb, tartósabb eljárás és legfontosabb előnye, hogy akár hosszú évekre is megmentheti a fogat. A foghúzás következtében fellépő foghiány nem csak esztétikai problémát jelent, hanem megváltozik a rágás, emésztési gondok léphetnek fel. Továbbá a hiányzó fog pótlása összetett, költséges eljárás. Ezzel szemben a gyökérkezelt fog továbbra is funkcionálhat a rágásban, és esztétikailag is megőrzi a fogsor egységét. Emellett a gyökértömés megelőzi a fertőzések terjedését a szomszédos fogakra és a környező szövetekre, így hosszú távon hozzájárul az egész szájüreg egészségéhez.

A gyökértömés célja és fajtái

A gyökérkezelés, vagy endodoncia, olyan fogászati eljárás, amelynek célja a fog belső részeinek kezelésével a fog megmentése, funkciójának és esztétikájának visszaállítása. Akkor alkalmazzuk, amikor a fogbél begyullad vagy fertőződik. A gyulladás vagy fertőzés oka lehet mély szuvasodás, többszöri fogászati beavatkozás vagy a fogra gyakorolt trauma. De akár extrém hőhatás is ide vezethet, ami felborítja a fogbél egyensúlyát.

Bizonyos komplikált esetekben, például amikor a gyökércsatornák elérhetetlenek vagy a fog szerkezetileg sérült, szükség lehet szájsebészeti beavatkozásra is. A szájsebészet során orvosaink speciális eszközökkel és technikákkal biztosítják, hogy a fog teljes mértékben kezelhető legyen, akár a gyökércsúcs eltávolításával (apicectomia), akár a fog megőrzésének más módszereivel.

A kezelőszékben ülő, érdeklődően figyelő betegnek magyarázza a fogorvos egy szemléltetőeszköz segítségével a gyökértömés menetét.

A gyökértömés a gyökérkezelés utolsó lépése, melynek két fajtája van: az ideiglenes gyógyszeres, és a végleges. Az ideiglenes gyökértömésre azért van szükség, hogy elérjük a fog tünetmentességét, tehát megszüntessük az akut gyulladást. Amikor ezt elértük, akkor kerülhet sor a végleges gyökértömésre, ami már tartósan lezárja a csatornát.

A gyökérkezelés menete

A gyökérkezelés folyamata több lépésből áll, amelyet gondosan végzünk el annak érdekében, hogy a fog teljesen megtisztuljon és fertőzésmentessé váljon. A kezelés megkezdése előtt megvizsgáljuk a pácienst, kikérdezzük a kórtörténetéről. Modern diagnosztikai eszközökkel, digitális technológiával felmérjük a fog állapotát és felállítjuk a pontos diagnózist.

A panoráma röntgen képét magyarázza gyökérkezelés előtt a fogorvos a kezelőszékben ülő, felhőtlenül figyelő páciensnek.

1.     Trepanálás – a pulpakamra feltárása

Helyi érzéstelenítés után, megfelelő izoláció mellett a fogorvos megnyitja a fog koronai részét, hogy hozzáférjen a gyökércsatornákhoz. Ennek során ügyelünk arra, hogy ez a lehető legkevesebb foganyagot érintsen. Ugyanakkor kiemelten fontos, hogy a pulpa eltávolítása és a csatorna feltárása során a szuvas és fertőzött szöveteket teljes egészében eltávolítsuk.

2.     A gyökércsatornák feltárása, alapos tisztítása

Következő lépésként feltárjuk és beazonosítjuk a gyökércsatorna nyílásokat, majd eltávolítjuk a gyökércsatornákban lévő fertőzött és sérült pulpát. Ez után kézi műszerek segítségével megmérjük a csatornák hosszát, amelyek foganként változók. Ilyenkor röntgent is készítünk a fogról a műszerekkel együtt, hogy pontosan megismerjük a gyökércsatornarendszer anatómiáját. Ennek során segítségünkre vannak az apex lokátorok, amelyek segítségével megtudhatjuk a csatorna hosszát. A gépi megmunkáláshoz használt berendezéseink egyben apex lokátorok is, így a teljes gyökérkezelés alatt a legnagyobb pontossággal dolgozhatunk.

3.     A gyökércsatorna tágítása, újbóli tisztítása

Miután megismertük a különböző csatornák munkahosszát, elkezdjük a csatornák megmunkálását és tisztítását. A csatornák tágítása után el kell távolítani minden szövettörmeléket, baktériumot, sérült pulpaszövetet a gyökércsatorna rendszeréből. A csatorna komplex anatómiája miatt ez nem lehetséges kizárólag mechanikai módszerekkel, ezért átmosó folyadékot is használunk.

Gyulladt fog esetén először ideiglenes, gyógyszeres tömítést teszünk a gyökércsatornákba és a végleges tömést csak a heveny tünetek megszűnésekor készítjük el.

A gyökértömés során különösen fontos a gyökércsatornák fertőtlenítése, minden kórokozó eltávolítsa, hogy ezzel megelőzzük a későbbi fertőzéseket.

4.     A gyökércsatorna lezárása

Miután a feltágított gyökércsatornák teljesen megtisztultak, megszűnt a gyulladás, hermetikusan le kell zárni őket. Ennek során leggyakrabban egy speciális anyagot, a guttaperchát használjuk a csatornák kitöltésére. Ez egy rugalmas anyag, jól illeszkedik a csatorna falaihoz, így megakadályozza a baktériumok újbóli bejutását. A tömítés csúcsig érő és falálló kell, hogy legyen. Ez azt jelenti, hogy a feltágított csatornát teljes hosszában és átmérőjében légmentesen kitölti. Ez után a lépés után sealert is alkalmazunk, ami folyékony halmazállapota révén kitölti a guttaperchák közötti réseket.

Amennyiben a kezelés több alkalmat igényel, a gyökértömés után ideiglenes tömést helyezünk a fog koronai részébe, amely védi a fogat. Páciensünk így addig is zavartalanul folytathatja mindennapjait, amíg a végleges tömés vagy korona elkészül.

5.     Végleges gyökértömés és a fog helyreállítása

A végleges gyökértömés után a fogat helyre kell állítani, hogy visszanyerje eredeti funkcióját és megjelenését. A gyökérkezelt fog gyakran gyengébbé válik, mint az egészséges fogak, ezért a fogorvos javasolhatja a fog koronával való lefedését. A korona nemcsak a fog esztétikai helyreállításában segít, hanem megvédi a fogat a további sérülésektől is. Más esetekben a gyökérkezelt fog lezárására hagyományos fedőtömést, inlay tömést javasolhatunk.

Gyökértömés után

A gyökértömés után a fog érzékeny lehet néhány napig, de ez természetes folyamat. A fogorvos javasolhatja, hogy kerüljön el bizonyos ételeket vagy italokat, amelyek irritálhatják a fogat, amíg az teljesen meggyógyul. Ezt követően a gyökérkezelt fog teljesen helyreáll, és normálisan funkcionálhat.

Az is megeshet, hogy feszítő érzést, ráharapáskor némi kellemetlenséget érez a páciens a tömés után. Ez azonban csak átmeneti jelenség, pár nap után a gyökértömő anyag megszilárdulásával magától meg is szűnik.

Lényeges a rendszeres fogorvosi ellenőrzés, különösen a gyökérkezelés után, hogy a fog állapotát figyelemmel kísérjék és időben észleljék, ha bármilyen probléma adódna. Egy sikeres gyökértömés esetén is visszamaradhatnak baktériumok, amik a gyökércsúcsba záródva pusztítják a csontot. Így a kezelt fog tünetmentes, gócos foggá válhat. A gócos fog hiába nem okoz észrevehető fogászati tünetet, olyan betegségeket is előidézhet, mint például szív- és érrendszeri betegségek, tüdő problémák, nőgyógyászati megbetegedések.

Ezért fontos, hogy a páciens tünetmentesség esetén is rendszeresen ellenőriztesse a gyökérkezelt fogak állapotát. Erre az egyik legmodernebb eszköz a panoráma röntgen, ami rendelőnkben is megtalálható.

Gyökértömés után a rendszeres fogorvosi ellenőrzés, a fogkő eltávolítása és a megfelelő szájápolás segít megőrizni a gyökérkezelt fog egészségét. Így hosszú távon elkerülhetők a további komplikációk.

Teljeskörű fogászati és szájsebészeti kezelések Budapest szívében

Rendelőnk a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszik a felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt. Ez a gyökérkezelések, foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelésnél.

• munkánk során a szaktudás mellett a legfontosabb tényező a bizalom és a kellemes atmoszféra megteremtése a hozzánk fordulók számára,
  • pácienseinket előre egyeztetett időpontban fogadjuk, így várakozás nélkül vehetik igénybe szolgáltatásainkat,