Egy szájsebészeti műtét ma már teljesen fájdalommentes, miközben nagy mértékben képes növelni a páciens életminőségét. Posztunkból kiderül, milyen kezelések tartoznak ebbe a kategóriába, ahogyan az is, hogyan érdemes felkészülni és mire figyeljünk egy szájsebészeti műtét után.

Előfordul, hogy pácienseink a szájsebészet kifejezés hallva valami súlyos, ijesztő beavatkozásra gondolnak. Pedig a mai korszerű eszközök és eljárások révén a szájsebészeti beavatkozásokat ma már rendkívüli pontossággal, minimális roncsolás mellett végzik.

A modern szájsebészeti kezelések kapcsán tehát ne kellemetlen vagy fájdalmas beavatkozásokra gondoljunk. Ellenkezőleg: olyan eljárásokról van szó, amelyek segítségével a komplexebb esetek is eredményesen és hatékonyan orvosolhatók.

A szájsebészeti műtét menete

A fogászati kezelések egy része, például egy foghúzás vagy tömés rutineljárásnak számít, de vannak ezeknél komplexebb problémák is. Egyes esetekben például az eltávolításra kerülő fogat íny- vagy csontszövet takarja. De az is előfordul, hogy az implantáció elvégzése előtt csontpótlásra van szükség.

A szájsebészeti beavatkozás első lépése mindig a helyi érzéstelenítés. Ennek, valamint a nagy pontosságú, korszerű eljárásoknak és technikai eszközöknek köszönhetően gyakorlatilag az összes szájsebészeti műtét fájdalommentesen végezhető. A szájsebészet egyébként az orvostudomány egy viszonylag újabb ága – ám éppen ennek köszönhetően bámulatos fejlődésen ment keresztül az utóbbi években. Ennek is köszönhető, hogy a páciensek a műtét során csak egy kis matatást, enyhe nyomást tapasztalnak, fájdalomnak az esetek döntő többségében nyoma sincs.

Szájsebészeti kezelések

Az alábbiakban sorra vesszük a leggyakoribb szájsebészeti kezeléseket.

Foggyökér-eltávolítás

Foghúzáskor előfordulhat, hogy az eltávolításra kerülő fog gyökere beleszakad a fogínybe. Mivel a kihúzott fogak általában nagyon betegek, rossz állapotban vannak, a szuvasodás miatt könnyen törnek, a foggyökér beszakadása még a legnagyobb körültekintés mellett is előfordulhat.

A beszakadt foggyökér eltávolítására szájsebészeti beavatkozás során kerül sor, természetesen helyi érzéstelenítés mellett. Ehhez egy speciális eszközt, a foggyökér eltávolító fogót használjuk. A foggyökér eltávolítása után egy keményre hajtogatott gézdarabot teszünk a sebre, és a pácienssel 5-10 percig összeharaptatjuk. Erre a vérzéscsillapítás céljából van szükség. A pácienst csak akkor bocsájtjuk el, ha a vérzés elállt.

Gyökércsúcs levágás (gyökércsúcs rezekció)

Ez a beavatkozás általában gyökérkezelés után válik szükségessé, abban az esetben, ha a gyökércsúcs végén gyulladás alakul ki. A gyulladás fájdalmas ciszta megjelenését is eredményezheti, természetesen a beavatkozás során ezt is eltávolítjuk.

Bölcsességfog műtét (bölcsességfog-eltávolítás)

A bölcsességfogak különösen hajlamosak rá, hogy elegendő hely hiányában nem törnek elő, vagyis nem, vagy csak részben törik át az ínyt (impaktált bölcsességfog). Az ilyen, rossz irányba növő vagy rejtve maradó fogak többféle problémát okozhatnak (pl. duzzanat, fájdalom, szájzár). Eltávolításuk fogszabályozás előtt is elengedhetetlen.

A félig előbújt bölcsességfog gyakran megakad az előtte álló nagyörlő fogban. Így egy szabályos fogsorban is torlódást idézhet elő, de akár bölcsességfog gyulladás is kialakulhat. Ezeket az impaktált bölcsességfogakat szájsebészeti műtéttel eltávolítjuk. Helyi érzéstelenítés után kiszabadítjuk, ügyelve a szomszédos fogak és az íny épségére, amennyire csak lehetséges. Végül a sebet varratokkal zárjuk le.

Csontpótlás, arcüreg emelés (sinus lift)

Csontpótló beavatkozásra, úgynevezett augmentációs kezelésekre többféle okból is szükség lehet:

• jelentős csontvesztéssel járó fogeltávolítás,
  • baleset okozta sérülés,
  • súlyos fogágybetegség következtében kialakuló csontvesztés.

A csontpótlás egyik leggyakoribb célja, hogy a fogászati implantációhoz szükséges csontmennyiség rendelkezésre álljon. Ennek egyik speciális esetét, az arcüreg emelést akkor alkalmazzuk, ha a felső állcsont magassága nem elég az implantátum behelyezéséhez. Ilyenkor egy speciális csontpótló anyag behelyezésével megemeljük az arcüreg-nyálkahártyát.

A gyökérkezelés, a gyökércsúcs rezekció, a csontpótlás, az arcüreg emelés, valamint a foghúzás ára és a bölcsességfog eltávolítás ára az árak aloldalon tekinthető meg.

Az itt felsorolt kezelésekről valamint a rendelőnkben elérhető további fogászati szolgáltatásainkról pedig a kezelések aloldalon tájékozódhat.

Mire figyeljünk szájsebészeti műtét előtt?

A legfontosabb kérdés, hogy együnk-e a kezelés előtt. Amennyiben a szájsebészeti beavatkozás éber állapotban történik, javasolt teli gyomorral érkezni a rendelőbe. Ilyenkor ugyanis helyi érzéstelenítésben történik a kezelés, amelynek hatása a műtét után akár 3-4 órával is tart. Emiatt evés közben a rágás során a nyelv, az ajkak és a szájüreg lágy részei megsérülhetnek.

Altatás esetén viszont általában fordított a helyzet, és éhgyomorral ajánlott elkezdeni a kezelést. Ugyanakkor mindig kövessük a fogorvos, illetve az altatást végző orvos ezzel kapcsolatos utasításait.

A gyógyulás elősegítése szájsebészeti foghúzás után

A szájsebészeti műtét utáni gyógyulás elősegítése érdekében

• A műtétet követő 3-4 órában ne fogyasszon szilárd ételt.
  • A műtét után 2-3 napig kerülje a tejtermékeket és az apró magvakat tartalmazó ételeket.
  • Kezdetben inkább pépes, puha ételeket fogyasszon, és a műtéti területtel ellentétes oldalon rágjon.
  • Ne öblögesse a száját, különösen a sebet a szájsebész által meghatározott ideig. A seb felszínén található vérömleny eltávolítása késlelteti a gyógyulást.
  • A műtétet követő héten kerülje a megerőltető, nagyobb erőkifejtéssel járó tevékenységeket (sport, nehéz fizikai munka).
  • Mellőzze az intenzív orrfújást, igyekezzen óvatosan tüsszenteni.
  • Ügyeljen a szájhigiéniára, de a műtéti területet csak a szájsebész szakorvos által javasolt módon, speciális, puha fogkefével tisztítsa.

a legjobb szájsebész Budapesten, szájsebészeti műtét közben

Egy megbízható szájsebészeti klinika Budapest szívében – miért válasszon bennünket?

Szájsebészet magánrendelést keres Budapest területén? Budai rendelőnkben teljes körű fogászati és szájsebészeti ellátást biztosítunk pácienseink számára. A felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszünk. Ez a foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelésnél.