Az ideiglenes fogtömés a többüléses kezelések esetén szükséges. Ugyanis a fogbélnek addig is szüksége van védelemre a szájüreg baktériumaitól, amíg el nem készül a végleges tömés vagy fogpótlás. Mit kell tudni az ideiglenes fogtömésekről? Cikkünkből kiderül!

Mi az az ideiglenes fogtömés?

Az ideiglenes fogtömés célja, hogy védje a fog belsejét a végleges megoldás elkészültéig. Az ideiglenes fogtömés sokkal puhább, könnyebben kopó anyagból készül, mint a rendes állandó fogtömés. Könnyebben kiesik, illetve kemény ételek, pl. magvak rágása során le is törhet belőle egy-egy darab. Az is előfordulhat, hogy erőteljes rágás közben az egész kiesik. Ezért a kemény, illetve ragadós ételeket ajánlott kerülni, amíg benn van.

Az ideiglenes tömésnek van egy másik fajtája. Ez két hétnél további használatra van tervezve, így jóval tartósabb, erősebb. Azonban sajnos pár páciens azt gondolja, hogy ez már jó is így, nincs szükség a végleges tömés vagy fogpótlás elkészítésére. Ez egyszerűen nem igaz. Bár ezek a tömések tartósabbak, mint pár napra kalibrált társaik, nem jelentenek hosszú távú megoldást.

Mikor van szükség erre a beavatkozásra?

Több fogászati probléma és kezelés esetén alkalmaznak ideiglenes fogtömést. Menjünk is végig a leggyakoribb eseteken!

Ideiglenes fogtömés fogpótlások készítése során

Az úgynevezett inlay és onlay betétekről érdemes tudni, hogy több lépésben készülnek. Először levesznek egy mintát a páciens előkészített fogáról. Utána nagyjából egy hét, amíg a fogtechnikus elkészíti a fogpótlást. Ebben az időintervallumban pedig gondoskodni kell a fogbél védelméről, ezért ideiglenes fogtömést alkalmaznak.

Ez egy relatíve puha anyagból készül, amit egyben ki lehet venni majd a fogból. Ami azért fontos, mert így nem módosul a felület, amire a fogtechnikus tervezte az inlay vagy onlay betétet. Emiatt viszont vigyázni kell rá, mert könnyen ki is tud egyben esni.

Ideiglenes tömés pulpitis kezelése során

A pulpitis, más néven fogbélgyulladás azt jelenti, hogy a fogszuvasodást okozó baktériumok behatolnak a fog belsejébe. A fogbélbe, ahol az erek és az idegek találhatóak (ezért is nagyon fájdalmas). Bár sokszor csak a gyökérkezelés nyújt megoldást, vannak esetek, amikor még menthető a fogbél, és a fog élő marad. Ilyenkor fertőtlenítik a fogbelet, és utána jön egy puhább, majd egy keményebb  ideiglenes fogtömés. A kezelés célja, hogy a fogbél meggyógyuljon, legyőzze a fertőzést. Erre több időre szükség lehet, ezért kell a tartósabb ideiglenes fogtömés kívülre. A belső réteget pedig adott esetben speciális gyógyszertartalmú anyagokból készítik, ami segíti a pulpa regenerációját.

Ideiglenes fogtömés gyökérkezelés során

Amikor túlzottan elharapódzott a fogbél fertőzése, sajnos sokszor nincs más hátra, mint a gyökérkezelés. A gyökérkezelés során lényegében “kipucolják” a fog belsejét, feltöltik a foggyökereket, és általában koronát helyeznek rá. Ezek az élettelen fogak nem annyira erősek, mint egy élő fog, de még jó pár évig esztétikus megoldást jelenthetnek.

A gyökérkezelés hosszabb, több ülésből álló folyamat. Az ülések között pedig biztosítani kell, hogy tisztán maradjon a fog belseje. Komoly fertőzés esetén pedig a megfelelő fertőtlenítés érdekében is további lépésekre van szükség. A belső puha tömés itt is gyógyszertartalmú, a külső réteg pedig az ideiglenes fogtömés tartósabb, keményebb típusából készül.

Miután kitisztult a fogbél, sor kerülhet a végleges fogpótlás felhelyezésére.

fogászat budapest

Mi a teendő az ideiglenes fogtömés sérülése során?

Két esetet érdemes elkülöníteni. Az első esetben csak egy kisebb darab morzsolódott le a fogtömésből. A fogbél zárva van, nem fenyegeti a fertőzés veszélye. Ebben az esetben nincs komoly gond, meg lehet várni a következő találkozót a fogorvossal. Főleg, hogy ez a puhább anyagú tömésekre jellemző, amik néhány napra vannak tervezve.

A másik eset, hogyha az ideiglenes fogtömés súlyosan megsérül vagy kiesik. Ebben az esetben azonnal keresse fel kezelőorvosát!

Kérdése van? Forduljon hozzánk bizalommal!