A fogzománc – vagyis a fogak kemény, külső burkolata – az egyik legerősebb anyag a szervezetben, de sajnos megvannak a maga korlátai. Egy erőteljes ütés, vagy ha ráharapunk valami keményre, különösen, ha a fog már szuvasodni kezdett, repedt fogat vagy fogtörést eredményezhet. A letört fog miatt ne essen pánikba, fogorvosa több módszerrel is képes helyrehozni a problémát, főleg, ha minél előbb felkeresi a fogászati rendelőt.

Letört fog előfordulása

A törések leggyakrabban a felső metszőfogakon és az alsó állkapocs hátsó részén lévő örlőfogaknál fordulnak elő. A fogtörések leggyakoribb okai a következők:

• kemény ételek, amelyekre ráharapunk;
  • rágógumizás, jégrágás;
  • nagyobb fogtömések vagy gyökérkezelés, amelyek gyengítik a fogat;
  • fogcsikorgatás; illetve
  • trauma, beleértve az eséseket, sportsérüléseket, kerékpáros baleseteket, autóbaleseteket vagy a fizikai erőszakot.

A korral gyengül a fogzománc, így a fog letörése leggyakrabban 50 éves kor felett következik be. Fogszuvasodásnál nagyobb a törés kockázata, még kevésbé súlyos trauma esetén is.

A törött fog tünetei

A letört fog nem mindig okoz tüneteket. Ha mégis, akkor a fő tünetek a következők:

• fájdalom, amely jön és megy, különösen rágás közben;
  • érzékenység a hőmérséklet-változásra vagy édes ételek fogyasztására; valamint
  • duzzanat a fog körül.

A letört fog pótlása és kezelése

A törött fog kezelése attól függ, hogy a foga mennyire sérült. Sor kerülhet akár foghúzásra is, ha a fog gyökere és idegei súlyos károsodást szenvedtek. Gyökérkezelést pedig akkor alkalmazunk, amikor a törés a pulpába nyúlik, és a sérült fogbél eltávolítására van szükség a fog további gyengülését megelőzendő.

A letört fog felépítése

A letört fog gyakori kezelései közé tartoznak az esztétikai fogászat keretein belül:

• Kozmetikai kontúrozás

A durva szélek lekerekítése és polírozása kisimítja a törött fogat.

• Direkt héj, porcelán héj

Egy vékony porcelánból vagy kompozit anyagból készült borítás, amely a fog elülső részére kerül, amennyiben a természetes fog nagy része rendelkezésre áll.

• Tömés, ragasztás

Ha csak egy kisebb darab tört le a fogból, fogorvosa töméssel javíthatja ki a sérülést. Ha a javítás a metszőfogat érinti, vagy mosolygáskor látható, valószínűleg a ragasztásnak (bonding) nevezett eljárásra kerül sor fogszínű kompozit gyanta használatával.

• Korona

A törött fogra porcelán- vagy kerámiakoronát helyezünk, ha a természetes fogból csak kevés maradt meg.

Az ínyig letört fog felépítése és prevenciója

Ínyig letört fog esetén valószínűleg a nyelvvel kitapintható a fog hiányzó része. Ha látja a törött fogat, akkor az sárgának vagy rózsaszínűnek tűnhet a fog belsejében lévő, szabaddá vált dentin és pulpa miatt. Ha fekete vagy sötétbarna színűnek látszik, az a fogszuvasodás jele lehet. Letört fog esetén a lehető leghamarabb keresse fel fogorvosát. Minél hamarabb kerül sor a vizsgálatra, annál nagyobb az esélye, hogy komplikációk nélkül elvégezhető a fogfelépítés.

A kettétört fog megelőzése

A törött fog megelőzésének módjai:

• kerülje a jég, a kemény cukorkák vagy egyéb kemény ételek rágását;
  • korlátozza a cukros ételek fogyasztását;
  • ne használja a fogait bontásra, vágásra, szakításra;
  • viseljen fogvédőt kontaktsport közben;
  • mosson gyakran fogat, használjon fogselymet és a rendszeres fogkő-eltávolítás se maradjon el; illetve
  • kerülje a fogak csikorgatását.

Letört a foga? Látogasson el kiválóan felszerelt rendelőnkbe!

Letört fog esetén a legjobb, ha mielőbb felkeres bennünket! Rendelőnk a felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszik. Ez a foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelésnél.

rohadt fog