Mikor van szükség fogcsiszolásra, hogyan zajlik az eljárás, és miért érzékeny a csiszolt fog? Mikor fordulhat elő elhúzódó fájdalom, és hogyan kell ápolni a lecsiszolt fogra kerülő ideiglenes fogpótlást?

A csiszolt fog tünetei: mikor van szükség a beavatkozásra?

A fogpreparáció vagyis a fogcsiszolás egy fogászati eljárás, amelynek során egy vagy több fog felszínét előkészítik a fogpótlás, például a korona vagy fogászati hidak rögzítéséhez. A fogkorona egy olyan “sapka”, amelyet a fogakra illesztenek, miután azok súlyosan meggyengültek egy sérülés, szuvasodás vagy fogászati beavatkozás, például gyökérkezelés következtében.

A fogcsiszolás menete

• A fogorvos helyi érzéstelenítést alkalmaz a területen, hogy a páciens ne érezzen fájdalmat, majd előkészíti a fogat a preparációhoz.
  • Ezután speciális fogászati fúróval, csiszolóval eltávolítja a fog felszínéről a károsodott részeket, hogy a fogpótlásnak megfelelő méretű és alakú alapot biztosítson.
  • A csiszolást mintavétel követi a csiszolt fogról a fogpótlás elkészítéséhez.
  • A lecsiszolt fogat ideiglenes fogpótlással zárják le, amely addig marad a helyén, amíg a tartós fogpótlás elkészül.

A csiszolás során jellemzően nem érzékelhető fájdalom, mivel a területen érzéstelenítést alkalmaznak, így a beavatkozás alatt a páciens csak enyhe nyomást tapasztalhat. Az érzéstelenítés megszűnését követően azonban a páciensnek lehetnek néhány napig vagy akár hosszabb ideig tartó tünetei:

• A csiszolt fog érzékennyé válhat hideg, meleg, édes vagy savas ételekre és italokra.
  • A fog körül enyhe fájdalom vagy kellemetlenség jelentkezhet.

A fájdalom a fogcsiszolás mértékétől is függ. Foghéjnál például csak a foganyag minimális eltávolítására van szükség, koronánál viszont már jelentősebb mennyiségű zománcot kell lecsiszolni, ami erőteljesebb érzékenységet okozhat.

A lecsiszolt fog meddig fáj?

A lecsiszolt fog érzékeny lehet, mivel a zománcréteg nagy része, amely védi a fogbelet az idegekkel és erekkel, eltávolításra került. Az időszakos védelem egyik fontos eleme az ideiglenes, általában műanyagból készülő fogkorona, amely egyrészt esztétikailag pótolja a hiányzó foganyagot, másrészt védelmet nyújt a fogbélgyulladás és -elhalás ellen is.

A fogcsiszolás okozta stressz miatt olykor előfordulhat a fogbél enyhe vagy akár súlyos gyulladása, ami a fog elhalásához is vezethet. Fontos, hogy ha néhány nap után továbbra is fájdalmat észlel a beavatkozás helyén, mindenképp keresse fel fogorvosát!

Néhány napig az lecsiszolt fog körüli íny is érzékeny lehet, de így se maradjon el a gondos fogápolás, mivel a megfelelő szájhigiénia hozzájárul a gyógyuláshoz. Használjunk puha sörtéjű fogkefét, és ne feledkezzünk meg  a fogköztisztításról sem.

fog csiszolás során történő mintavétel

Fogcsiszolás után mit lehet enni?

Fogcsiszolás után az érzéstelenítés megszűnését követően ajánlott óvatosan kezelni a fogat, hogy elkerüljük a fájdalmat vagy a további problémákat. Íme néhány étrendi szempont, amelyek segíthetnek a gyógyulás folyamatában:

• A fogcsiszolás utáni fájdalom és érzékenység miatt ne együnk és igyunk extrém hideg vagy forró ételeket és italokat.
  • Puha, könnyen rágható ételeket válasszunk, hogy elkerüljük a fogak terhelését.
  • A levesek, smoothie-k, turmixok könnyen fogyaszthatóak és nem igényelnek erőteljes rágást.
  • Kerüljük az alkoholt és a dohányzást, mivel ezek további irritációt okozhatnak a sérült fog területén.

Tökéletes fogpótlások profi fogászati rendelőnkben