A fogágygyulladás a fogvesztés egyik leggyakoribb oka. Ez a több stádiumból álló betegség sajnos sok embert érint és súlyos következményekkel járhat. Mit érdemes tudnia róla? Hogyan előzheti meg? És hogyan lehet kezelni, ha már kialakult? Cikkünkben mindezen részletekre kitérünk!

Mi az a fogágygyulladás?

Erre a gyakori betegségre több kifejezés is van. A fogágygyulladás (helytelenül fogágy gyulladás), a fogínysorvadás, a fogágybetegség, illetve a parodontitis és a parodontózis alapvetően ugyanazt a problémát, illetve különféle szakaszait jelölik.

A fogágygyulladás neve magáért beszél. A fogágy gyullad be, ez okozza a problémákat. De mit is nevezünk fogágynak? A fogat körbeölelő szöveteket: az ínyt, a fogakat körülvévő csontszöveteket és a kettőt összekötő kötőszöveteket. A fogágy gyulladása során ezek a területek fokozatosan egyre súlyosabb gyulladásba kerülnek. Az egyre súlyosabb gyulladás pedig elkezd visszafordíthatatlan károkat okozni.

A fogágygyulladás okai

A fogágygyulladás alapvető oka a nem megfelelő szájhigiéné. A legtöbb esetben ugyanis a fogakat borító lepedék és fogkő hozza gyulladásba a fogínyt. A lepedék és a fogkő kialakulása alapvetően a rossz fogápolási szokásoknak tudható be, de nem ez az egyetlen kockázati tényező. Mi járulhat még hozzá a szájüreg egyensúlyának felborulásához?

• Nem megfelelő fogápolás
  • Dohányzás
  • Cukorbetegség
  • Legyengült immunrendszer
  • Genetika (egyesek problémásabb fogsort örökölnek)
  • Nem megfelelő táplálkozás
  • Várandósság

Időnként más okok is kiválthatnak fogágygyulladást. A fogak összetorlódása, a foghiány, a csontritkulás és a lyukas fogak szintén vezethetnek gyulladáshoz. Ez utóbbi esetben lokális fogágygyulladásról beszélünk. Ilyenkor nem az egész fogív gyullad be, hanem egy lyukas fog körül terjed a gyulladás.

A fogágygyulladás tünetei

A tünetek a betegség súlyosságától függően az alábbiak lehetnek:

• Duzzadt, vérző, érzékeny fogíny
  • Kellemetlen szájszag
  • Az íny visszahúzódása (ínyrecesszió)
  • Egyre erősebb fájdalom, főképp rágás közben
  • Mozgó fogak

A fogágygyulladás menete

Érdemes áttekinteni a fogágygyulladás kialakulásának folyamatát. Az első szakasz a fogíny gyulladása (gingvitisz). Ezt a legtöbbször a lepedékben és a fogkőben található baktériumok váltják ki. Ilyenkor még csak az íny gyulladt be.

A második szakaszban ahogy egyre jobban begyullad a fogíny, tasakok képződnek. A íny ilyenkor leválik a fognyakról, és a lepedék bekerül a fognyak és az íny közé, egyre komolyabb gyulladást okozva. Ezt nevezzük korai fogágygyulladásnak. Az íny visszahúzódását pedig fogínyrecessziónak hívjuk.

Ezt követi a betegség előrehaladott, visszafordíthatatlan károsodást okozó szakasza. A fogágy egyre nagyobb mértékű gyulladása során már a fog kemény szövetei is károsodnak. A foggyökerek egyre jobban kilátszanak. Ilyenkor már károsodik a fogágy, és egyre kevésbé tartja stabilan a fogakat. A végső stádiumban annyira nem tart már a kötőszövet és a csontszövet, hogy a fog a rágóerők hatására egyre jobban mozog, majd kiesik.

fogágygyulladás megelőzése

A fogágygyulladás megelőzése

A fogágy gyulladása egy idő után visszafordíthatatlan károkat okoz. Ezért nagyon fontos a megelőzés, amely két alapelemre épül:

• Megfelelő fogápolás (legalább napi kétszeri, módosított Bass-technikával történő fogmosás, fogköztisztítás)
  • Rendszeres fogászati kontroll

A rendszeres kontroll segítségével időben kiderül, ha gond van. A visszafordíthatatlan károsodás mindig akkor történik, ha túl későn kerül diagnosztizálásra a betegség. A kontrollok során a fogkő eltávolítására is lehetőség van, ami segíti a fogínygyulladás megelőzését.

A fogágygyulladás kezelése

A kezelés attól függ, milyen stádiumban van a betegség. A fogágygyulladás későbbi stádiumai során már nem gyógyítható a betegség, csak az állapot konzerválására van lehetőség. Bár vannak regeneratív beavatkozások (ínyplasztika, csontbeültetés), ezek nem minden esetben képesek az eredeti állapot visszaállítására.

Nagyon fontos kiemelni, hogy az állapot megőrzésére a páciens és a fogorvos folyamatos együttműködésére van szükség. Ha tehát Önnél már kialakult ez a probléma, akkor számítson rá, hogy a szinten tartáshoz odafigyelésre és rendszeres kontrollvizsgálatokra lesz szüksége.

De nézzük is, milyen kezeléseket alkalmaznak a különféle szakaszok során. A kezdeti, enyhe gyulladás esetén elég lehet, hogy megtisztítjuk a fogakat a fogkőtől. Ilyenkor a rendelőben eltávolítják a fogkövet, és kiemelt figyelmet fordítanak a helyes fogápolás elősegítésére. Ebben a stádiumban még teljesen visszafordítható a betegség.

A korai fogágygyulladás során már drasztikusabb intézkedésekre is szükség van. A tasakokat nyílt, illetve zárt kürettálással lehet kitisztítani. Antibiotikumos kezelésre szintén szükség lehet. A sikeres kezeléssel elérhető, hogy a gyulladás megszűnjön, és a fogíny visszatapadjon a fognyakra. Ezek általában helyi érzéstelenítésben végzett beavatkozások, tehát minimális fájdalommal járnak.

Ha az előrehaladott fogágygyulladás során már nagyon mozog a fog, sajnos nem mindig lehet már megmenteni. Ilyenkor híddal lehet pótolni a kiesett fogat, mert a csontállomány a legtöbbször már nem alkalmas az implantációra. Természetesen a csontszövet beültetése is szóba jöhet, de a híd nagyobb valószínűséggel jelent végleges megoldást.

Kérdése van? Keressen minket bizalommal!