Ha még soha nem volt gyökérkezelése, nem biztos, hogy tudja, mire számíthat a beavatkozás befejezése után. Bár a gyógyulási idő ilyen esetekben rövidebb, mint egy foghúzásnál, eltarthat néhány napig, amíg újra a réginek érzi magát. A továbbiakban megválaszolunk néhány gyakori kérdést a gyökérkezelés után fellépő fájdalommal és a teendőkkel kapcsolatban.

Mikor szükséges a gyökérkezelés?

A gyökérkezelés olyan fogászati eljárás, amely enyhíti a gyulladt fog okozta fájdalmat. A kezelés során eltávolítjuk a gyulladt pulpát, majd a fog belsejében lévő felületeket megtisztítjuk és fertőtlenítjük, ezután pedig egy ideiglenes tömés segítségével lezárjuk a fogat. A gyökérkezelésre akkor van szükség, ha a szájüregi baktériumok behatolnak a fog belsejében lévő fogbélbe. Ez általában akkor történik, ha egy szuvas fog hosszú ideig kezeletlenül marad, illetve olyankor is előfordulhat, ha a fog megreped vagy megsérül egy trauma következtében.

A gyökérkezelt fog lezárása

A gyökérkezelés utáni ideiglenes tömés lezárja a fogban lévő lyukat, amely megakadályozza, hogy az étel és a baktériumok bejussanak a fog belsejébe, és további fogászati problémákat okozzanak. A gyógyulási periódus után az ideiglenes tömést egy végleges töméssel helyettesítjük.

A gyökérkezelés fáj? Ezt tegyük a gyors gyógyulásért

A múltban a gyökérkezelés rendkívül fájdalmas beavatkozás volt, de ma már a fogászati kezelések során kiváló fájdalomcsillapító eszközök állnak rendelkezésre, amelyekkel csökkenthetjük az eljárásnál tapasztalt kellemetlenségeket. A helyes szájhigiénia segíthet enyhíteni a gyökérkezelés után jelentkező fájdalmakat, illetve a beavatkozás hosszú távú sikerességéhez is hozzájárulhat.

• Ne egyen túl rágós vagy kemény ételeket, főleg ne közvetlenül a gyökérkezelés után.
  • Legalább naponta kétszer mosson fogat. Ügyeljen arra, hogy a fogkefét gyengéden, körkörösen mozgassa, vigyázva, hogy közben ne irritálja a gyökérkezelt fogat.
  • Naponta egyszer használjon fogselymet, hogy megelőzze a jövőbeli fertőzéseket, illetve a rendszeres fogkő-eltávolításról se feledkezzen meg a későbbiekben.
  • Csökkentse a cukros ételek és italok fogyasztását.

Gyökérkezelés után: gyakori kérdések a fájdalom kapcsán

A foggyökérkezelés segít enyhíteni a gyulladáskor jelentkező erős fájdalmat. Ám ha a gyökérkezelt fog lüktet, az annak a jele lehet, hogy nem sikerült maradéktalanul eltávolítani a gyökércsatornából a baktériumokat, ami a gyökércsúcs gyulladását okozhatja. Lüktetés akkor is előfordulhat, ha a gyökércsatornákban élő idegszövet maradt.

Gyökérkezelés után meddig fájhat a fog?

A gyökérkezelés utáni fájdalom néhány napig teljesen normális, mivel az eljárás során a fog csatornáinak mélyreható tisztítására kerül sor, ami irritálhatja a környező idegeket és ínyt. Az erős vagy hosszan elhúzódó fájdalom viszont annak a jele lehet, hogy további tisztításra vagy egyéb kezelésekre van szükség.

A gyökérkezelt fog kopogtatásra érzékeny lehet?

Ha a közelmúltban volt gyökérkezelésen, előfordulhat, hogy enyhe kellemetlen érzés, vagy érzékenység jelentkezik a kérdéses területen, mivel a környező íny és idegek irritálódhattak az eljárás során. Ezeknek a tüneteknek viszont néhány napon belül meg kell szűnniük. Amennyiben ez nem történik meg, feltétlen keresse fel fogorvosát, mivel a gyökérkezelt fogak végén újra elindulhat egy gyulladásos folyamat, aminek minél előbb érdemes elejét venni.

Gyötri fájó foga? Látogasson el kiválóan felszerelt rendelőnkbe!

Gyulladástól szenved, vagy egy gyökérkezelt foga rakoncátlankodik? A legjobb, ha mielőbb felkeres bennünket! Rendelőnk a felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszik. Ez a foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelésnél.

fogászat budapest