Lehetséges a fogkő eltávolítás házilag? Mi az az ultrahangos fogkőeltávolítás? Milyen betegségeket okozhat a fogkő? Ezekre és még számos fontos kérdésre is választ adunk az alábbi posztban.

Mi a fogkő?

A fogkő (calculus) a fogak felszínén kialakuló meszes lerakódás, amely a nyál és az ételmaradékok között létrejövő kémiai reakciók eredménye.

A fogkő kialakulása

A nem kellő alapossággal tisztított fogak felületén már 20 perc elteltével elkezdődik a lepedék kialakulása. A lepedék 6-10 nap után elmeszesedik, és kialakul a fogkő.

Nemcsak a fogíny feletti területen, alatta is kialakulhat. Utóbbi esetben általában barnás színű vagy fekete fogkő jelenik meg. Az íny felett pedig fehéres-halványsárga, de a különféle élénk színű ételek, italok (pl. kávé, cékla stb.) elszínezhetik.

A fogkő a fogsor bármelyik részét érintheti, leggyakrabban mégis az alsó metszőfogak belső oldalán, illetve a felső őrlőfogak külső felszínén jelentkezik. Ennek oka, hogy ezeken a területeken jelentős a nyáltermelés.

A nem megfelelő fogmosás mellett egyéb tényezők is befolyásolhatják a fogkőképződést:

• az örökletes adottságok,
  • a nyál összetétele,
  • az étkezési szokások, az étrend,
  • az életmód.

Miért lényeges a fogkő eltávolítása?

A fogkő magas magnézium- és kalciumtartalma kedvez a különféle, rosszindulatú baktériumok megtelepedésének

Ezek a baktériumok pedig különféle betegségeket okoznak, mint például a fogszuvasodás vagy az ínygyulladás. A kezeletlen ínygyulladás továbbterjedhet a fogágy szöveteire, a kialakuló fogágybetegség pedig súlyos esetben fogvesztést okozhat.

A fogkő önmagában is problémát jelent. Egyrészt esztétikai szempontból előnytelen, másrészt az egészséges fogak sima felszínével szemben a felülete érdes, ez pedig elősegíti a további fokozott lepedékképződést

Az ultrahangos fogkőeltávolítás

A fogorvosi rendelőben használt fogkő eltávolító eszköz az úgynevezett depurátor. Ez a speciális készülék az emberi fül számára hallható tartománynál magasabb frekvencián rezeg, így az ultrahangos fogkőeltávolítás rendkívül hatékonyan, ugyanakkor kíméletesen távolítja el a fogakra rakódott fogkövet.

Ez a kezelés az esetek többségében semmilyen fájdalommal nem jár, a páciens legfeljebb enyhe bizsergést érez. Ha azonban ínygyulladás vagy fogágybetegség is kialakult, jelentkezhet fájdalom. Ilyenkor helyi érzéstelenítés alkalmazható az ultrahangos fogkőeltávolítás megkezdése előtt.

A fogkő eltávolítás menete a rendelőben

A fogkő eltávolítás menete magában foglalja az ultrahangos fogkőeltávolítást is.

1. Állapotfelmérés és konzultáció

A szájüreg állapotának felmérése és a diagnózis függvényében a szükséges kezelések egyeztetése a pácienssel.

1. Ultrahangos fogkőeltávolítás

Maga a kezelés általában fél-egy órát vesz igénybe. Mivel az ultrahangos depurátorral nem biztos, hogy minden érintett fogfelszín elérhető, a kezelés kiegészülhet bizonyos kézi eszközök használatával. Ezekre akkor is szükség lehet, ha íny alatti fogkövet kell eltávolítani.

1. A fogak polírozása

Az ultrahangos fogkőeltávolítás után a fogfelszín enyhén érdes marad. A polírozás simává teszi a fogak felületét. Ehhez polírozó kefét és pasztát használunk.

1. A megfelelő szájhigiéné fenntartását segítő tanácsadás

Dentálhigiénikus kolléganőnk személyre szabott tanácsokkal látja el a pácienst. Ennek során ismerteti azokat a módszereket és eszközöket, amelyek használatával a fogkő eltávolítás után megelőzhető annak gyors újraképződése.

Mikor szükséges a fogkőleszedés?

A fogkőleszedés bizonyos betegségek esetén elengedhetetlen, de ha semmiféle megbetegedés nem tapasztalható, akkor is fontos a rendszeres fogkőeltávolítás.

Az alábbi esetekben feltétlenül sort kell keríteni fogkőleszedésre, illetve érdemes felkeresni fogorvosunkat:

• kellemetlen lehelet,
  • elszíneződött fogak,
  • ínygyulladás esetén,
  • fogágybetegség kezelésének részeként.

A fogkő megelőzése szempontjából nagyon fontos a kontrollvizsgálatokon való részvétel. Attól függően, hogy mennyire vagyunk hajlamosak a fogkőképződésre, háromhavonta, félévente, de évente mindenképpen érdemes felkeresni a fogorvosunkat. Akkor is, ha semmilyen panaszunk nincsen.

A fogkő eltávolítása annál egyszerűbb, minél kevesebb idő telik el két fogkőleszedés között. Így a fogkő nyomán keletkező betegségek kialakulásának valószínűsége is csökkenthető.

Ugyanakkor azok esetében, akik fokozottan hajlamosak a fogkőképződésre, az évi egy alkalom kevés lehet. Ezért mindig a fogorvosunk által javasolt idő elteltével látogassuk meg a rendelőt újabb kontrollvizsgálat céljából.

Lehetséges a fogkő eltávolítás házilag?

Az interneten számos módszerről olvashatunk, amelyek alapján megvalósítható a fogkőleszedés házilag. Ilyen például a szódabikarbónás fogmosás, a speciális fogkrém fogkő ellen vagy a fogkő eltávolító szájvíz használata.

A szódabikarbóna fogkő ellen sajnos nem használ – ennek ellenére tény, hogy tisztítja a fogakat. Az esetleges fehérítő hatás azonban, amit dörzshatása révén eredményez, bármilyen látványos is, a fogkő ellen egyáltalán nem hatásos.

A fogkő elleni fogkrémek legjobb esetben is csak a frissen megszilárdult fogkövet tudják fellazítani. A régebben lerakódott, betonkeménységű rétegekre azonban nincsenek hatással. Ugyanez mondható el a fogkő eltávolító szájvizek esetében is.

A fogkő eltávolítás otthon tehát egyértelműen zsákutca. Egyes módszerek – például a szódabikarbónás fogmosás – helytelen vagy túlzott használata pedig károsíthatják is a fogzománcot. Ezért javasoljuk, hogy a fogkő eltávolításához mindenképpen kérjen orvosi segítséget.

Miért válasszon minket fogkőleszedés esetén?

A fogkő eltávolítás révén elkerülhető a fogágybetegség.

Rendelőnk a felhasznált anyagok és eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszik. Ez fogkőeltávolítás esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelés esetén.

• a legkiválóbb minőségű, kiemelkedően tartós fogászati anyagok használata,
  • több kezelőnk, műtőnk és saját panorámaröntgenünk lehetővé teszi, hogy egyetlen helyszínen minden szükséges vizsgálat és kezelés elérhető legyen.

Az ultrahangos fogkőeltávolítás a fogkő eltávolítás legkorszerűbb módszere.

Amennyiben felkeltettük az érdeklődését, kérdéseit felteheti, illetve időpontot foglalhat a  +3612013196-os telefonszámon, vagy weboldalunkon keresztül.

Szeretettel várjuk, ha kezelésre van szüksége!