A szuvas fog – áttekintő

A fogak keményszöveteit érintő tartósan sérült területek jelenlétét fogszuvasodásnak (latinul caries) nevezzük, amelyet a köznyelv gyakran „lyukas fogként” tart számon. A folyamat egy több faktorból álló (beleértve a szájban található baktériumokat, rendszertelen fogmosást, édes italok gyakori fogyasztása és rendszeres nassolást) krónikus ásványianyag vesztés. A szuvas fog kialakulásával az érintett, roncsolódott területek a megfelelő kezelés hiányában növekedhetnek, későbbiekben apró nyílásokká, majd nagyobb üregekké fejlődhetnek. Súlyos fogfájáshoz, fertőzéshez és fogvesztéshez is vezethetnek.

A fogszuvasodás az egész világon az egyik leggyakoribb egészségügyi problémák közé tartozik. Legfőképpen gyerekeknél, serdülőknél és az idősebb korosztályban megjelenő probléma, de bárkit érinthet.

A fogszuvasodás kialakulásának okai:

A szuvas fog kialakulásához a fogfelszínén huzamosabb ideje megtelepedő baktériumoknak a jelenléte szükséges, amelyek a szájban lévő ételmaradékok lebontása közben (elsősorban a szénhidrátok lebontása során képződő cukrokból) létrejött savas kémhatás a megtapadt lepedéken olyan magas koncentrációt ér el, hogy a fog keményszövete roncsolódik, ásványianyag tartalma kioldódik. A leggyakrabban a nem öntisztuló területeken, úgy, mint a fogak találkozásánál, fognyaki területeken, illetve mély barázdákban alakul ki.

• Rendszertelen és ritka fogmosás
  • Megfelelő fogmosási technika hiánya
  • Rossz szájhigiéné
  • Gyakori cukros üdítők fogyasztása
  • Szénhidrátban gazdag étkezés
  • Rossz széli záródással rendelkező tömések, pótlások
  • Különböző táplálkozási zavarok

A fogszuvasodás fázisai

A fogszuvasodás első fázisát leszámítva egy visszafordíthatatlan folyamatról beszélünk. A legelső fázis felismerése igen nehéz, röntgenfelvételen sem látható, nagy körültekintést igénylő eljárás. Ami felhívhatja a figyelmet az a fogfelszínen megjelenő fehér folt, elszíneződés.

A fogszuvasodás további fázisai során a szuvas, károsodott foganyag egyre mélyebbre terjed a dentinben, a zománc egyre vékonyabbá válik, majd beszakad. A legvégső fázisban elérheti a fog ér- és ideghálózatát jelentő pulpát, amely során a megoldást már sokszor csak a gyökérkezelés jelenti.

Fogszuvasodás tünetei

• Fogfájás, spontán fájdalom
  • Fogérzékenység
  • Édes, forró vagy hideg étel és ital fogyasztása során jelentkező közepes vagy éles fájdalom
  • Látható üregek, gödrök, mélyedések a fogfelszínen
  • Barna, fekete vagy fehér elszíneződés a fognak bármely felszínén
  • Harapás során jelentkező fájdalom

Fogszuvasodás kezelése

A fogszuvasodás kezelése során a meggyengült és fertőzött foganyag kitisztítását követően előkészítésre kerül az üreg a töméshez. A tömés során kompozit tömőanyaggal (napjainkban elsődlegesen használatos tömőanyag) az üreg kitöltésre kerül visszaadva a rágáshoz megfelelő formát. A fogorvosi rendelőben elkészíthető tömés mellett az üreg kezelhető fogtechnikus által készített betétekkel (inlay/onlay/overlay). A legfontosabb tényező a tömés és a betétek elkészítésénél egyaránt a megfelelő kontaktpont kialakítása, a tökéletes széli záródás és a rágófelszín precíz kialakítása.

Fogszuvasodás megelőzése

• Fogmosás fluoridos fogkrémmel étkezést követően 30 perccel
  • Szájöblögetés
  • Fogorvosi vizsgálat félévente/évente, panasz esetén pedig azonnal