Ha a gyökércsúcs rezekció kapcsán merültek fel kérdései, jó eséllyel már túlesett egy gyökérkezelésen. Mivel jár ez a szájsebészeti eljárás, miért kerül rá sor, mit kell tudni a gyógyulásról, illetve hogyan előzhetők meg a lehetséges szövődmények?

A gyökércsúcs rezekció jelentése és a műtéti beavatkozás okai

A reszekció jelentése csonkolás, kivágás, a gyökércsúcs rezekció maga pedig egy olyan, a szájsebészet körébe tartozó eljárás, amelynek során a fog gyökércsúcsának végét és a körülötte lévő fertőzött vagy gyulladt szöveteket eltávolítják. Ez a beavatkozás általában akkor válik szükségessé, amikor egy gyökérkezelt fogban továbbra is fennáll a fertőzés vagy a gyulladás, és a hagyományos gyökérkezelés nem hozott megfelelő eredményt.

Gyökércsúcs amputációjára szükség lehet többek között

• a gyökércsatornában lévő kalciumlerakódások eltávolítására;
  • a röntgenfelvételen nem látható problémák megtalálására és kezelésére;
  • ha a foggyulladás folyamata túlzottan előrehaladott, és a gyökércsúcson ciszta alakult ki; illetve
  • ha a gyulladás a kicserélt gyökértömés hatására sem szűnik meg.

A gyökércsúcs eltávolításának menete

• A fogorvos előzetes vizsgálatokat végez, például röntgenfelvételeket készít,  hogy pontos képet kapjon a fertőzés mértékéről és elhelyezkedéséről.
  • Az eljárás helyi érzéstelenítésben történik, így teljesen fájdalommentes.
  • A szájsebész egy kis metszést ejt a fertőzött terület felett, hogy hozzáférjen a fog gyökeréhez, majd feltárja a foggyökér csúcsát, amihez szükség lehet a csont egy részének eltávolítására.
  • Ezután eltávolítja a fog gyökércsúcsának végét és az azt körülvevő fertőzött vagy gyulladt szöveteket.
  • Miután megtisztította a gyökércsatorna végét, egy speciális tömőanyaggal lezárja a területet (retrográd tömés).
  • A műtét után az ínyt visszazárja és öltésekkel rögzíti.

Gyökércsúcs rezekció gyógyulási ideje és utógondozása

A kezelőorvos antibiotikumokat írhat fel a meglévő fertőzés leküzdésére vagy a műtét utáni fertőzés megelőzésére. Fájdalomcsillapításra elegendőnek kell lennie a gyulladáscsökkentő gyógyszereknek. A varratokat általában egy héten belül eltávolítják. Amíg a varratok a helyükön vannak, óvatosan kell fogat mosni és fogselymet használni a műtét helyének közelében. A gyógyulási idő egyénenként változó, de általában 2-4 hét. A csont újraképződése és a teljes regenerálódás 6 hónapig is eltarthat.

• Az eljárás után pihenni kell, hogy elősegítsük a gyógyulási folyamatot.
  • Puha ételek fogyasztása javasolt, illetve kerülni kell a kemény és ragadós ételeket, hogy ezek ne irritálják a beavatkozás helyét.
  • A forró ételek és italok növelhetik a vérzést és az irritációt a műtéti területen, ezért ezektől is tartózkodjunk.
  • Fontos tápláló ételeket fogyasztani, amelyek elősegítik a gyógyulást, például fehérjedús fogásokat (hal, csirke, tofu) és vitaminokban gazdag zöldségeket és gyümölcsöket, viszont az első néhány napban mondjuk le a tejtermékekről.
  • A megfelelő hidratáltság fontos a gyógyulási folyamat során, de a szívószál használatát kerülni kell az első napokban, mert a szívó hatás növelheti a vérzés kockázatát.
  • A gyógyulási folyamat nyomon követése érdekében a fogorvos több utóvizsgálatot is elrendelhet, hogy megbizonyosodjon a fertőzés megszűnéséről és a szövetek megfelelő gyógyulásáról.

Gyakori kérdés, hogy a gyökércsúcs rezekció mennyire fáj.

Gyakori kérdések az eljárással kapcsolatban

A páciensek számos kérdést tesznek fel a műtét kapcsán, ezek közül a következőkben megválaszoljuk a leggyakoribbakat.

Gyakori a gyökércsúcs rezekció utáni fájdalom?

Az érzéstelenítő hatásának elmúltával némi kellemetlenség érzet és kis duzzanat is jelentkezhet. Ezek azonban a következő néhány napban fokozatosan enyhülnek, így 1-2 napon belül a páciens újra folytathatja a szokásos tevékenységeit.

Mi az ára a beavatkozásnak?

Aktuális díjszabásunkról árak oldalunkon tájékozódhat. 2024-ben a resectio ára 45.000 Ft.

A gyökércsúcs rezekció szövődményei és megelőzésük

A gyökércsúcs eltávolítása biztonságos rutin eljárásnak számít, de mint minden sebészeti beavatkozásnak, ennek is lehetnek szövődményei.

1. Fertőzés:
    • A műtéti területen fertőzés alakulhat ki, ami erőteljesebb fájdalmat, duzzanatot és gennyképződést okozhat.
    • Az orvos utasítása szerinti antibiotikumok szedése, valamint a megfelelő szájhigiénia fenntartása csökkenti a fertőzés kockázatát.
  2. Vérzés:
    • A műtét után kisebb vérezgetés normális lehet, de túlzott vérzés komplikációt jelezhet.
    • A vérzést úgy lehet csökkenteni, hogy a műtét után az előírásoknak megfelelően pihen a páciens, és kerül minden olyan tevékenységet, amely növelheti a nyomást a műtéti területen.
  3. Gyökércsatorna újbóli fertőzése:
    • Előfordulhat, hogy a gyökércsatorna újból elfertőződik, ami megismételt kezelést igényelhet.
    • A fogorvos utasításainak betartása a gyógyulási időszak alatt, valamint a rendszeres fogászati ellenőrzések segíthetnek megelőzni ezt a problémát.
  4. Szomszédos struktúrák sérülése:
    • Ritkán előfordulhat, hogy a beavatkozás során a szomszédos fogak, idegek vagy egyéb struktúrák sérülnek.
    • A beavatkozás előtti alapos diagnózis és a tapasztalt fogorvos vagy szájsebész kiválasztása csökkenti a kockázatokat.

Teljeskörű fogászati és szájsebészeti kezelések Budapest szívében