Egy fájó fog nagyban megkeserítheti életünket, pedig minél tovább halogatjuk a fogorvosi vizitet, annál rosszabbul járhatunk. Mi áll a gyulladt fog hátterében? Miért alakul ki, milyen panaszokat okoz, illetve milyen kezeléseket alkalmazunk pácienseink gyógyulásáért?

A foggyulladás okai és tünetei

A foggyulladás leggyakoribb okai a fog anatómiájával magyarázhatóak meg. Minden fog zománcból, dentinből és a fogbélből áll. A fogbél, más néven pulpa idegeket és ereket tartalmaz, amely megbetegedhet, általában a kívülről a belsejébe vándorló baktériumok miatt.

A baktériumok leggyakoribb behatolási pontja a fogszuvasodás. Ha egy fog túl sokáig szenved káriesztől, a baktériumok idővel tovább terjednek a dentinben. A dentin kis csatornákon keresztül kapcsolódik a pulpához, a fogbél ideg- és érállománya pedig idővel szintén megbetegszik. A baktériumok végül leereszkednek a fog gyökeréig, ez pedig foggyökérgyulladáshoz vezet.

A fogszuvasodáson kívül más betegség miatt is kialakulhat gyulladt fog. Ilyenek például:

• a rosszul záró tömések,
  • a mechanikus kiváltó okok, mint a fogcsikorgatás,
  • a rések vagy (mikro)repedések a fogban,
  • az íny betegségei (parodontitis), illetve
  • a kezeletlen, meglazult vagy törött fogak.

A pulpitisz, azaz a fogbélgyulladás legszembetűnőbb tünete az erőteljes, sokszor lüktető fogfájás, ami a fogra és a fogínyre gyakorolt bármilyen nyomásra, valamint hidegre, melegre fokozódik.

A gennyes fog és a tályog

A fájdalom a fog gyulladását jelzi a korai stádiumban. Ha ezt figyelmen kívül hagyják vagy gyógyszeres kezeléssel megszüntetik, a fertőzés gyakran továbbterjed, ami a felduzzadt arcban és a fogtályogban mutatkozhat meg.  A tályog a szájüregben többnyire a foggyökér gennyes gyulladását jelenti, ami fertőzés következtében alakul ki. Fontos azonban tudni, hogy a fogfájás megszűnése után is létrejöhetnek. A fájdalommentesség ilyenkor az elhalt fogat jelzi, de semmiképpen sem jelenti a gyulladás megszűnését. Ráadásul az elhalt fogak hamar elveszítik stabilitásukat, és a rendszeres rágóterhelés alatt könnyen eltörnek.

A gyulladt fog mellékhatásai

A foggyulladás tünetei jelentkezésekor fontos, hogy minél előbb orvoshoz forduljunk, és megelőzzük a fog elhalását, illetve az esetleges komolyabb szövődményeket.

Milyen egyéb tünetek jelentkezhetnek?

• Érzékeny vagy duzzadt nyirokcsomók a nyakon,
  • láz,
  • rossz szájíz, illetve
  • kellemetlen lehelet.

Ha a fogat nem kezelik, a fertőzés az egész szervezetben is tovább terjedhet, ami potenciálisan életveszélyes is lehet.

A foggyökérgyulladás kezelése

Kezdetben a fájdalomcsillapítók elnyomhatják a tüneteket, de a hatás lejárta után a fájdalom újra jelentkezik. Ráadásul a fájdalomcsillapítók hosszú ideig történő szedése nem megoldás: hosszú távon akár életveszélyes szervi károsodáshoz is vezethetnek a májban vagy a vesében.

A fogorvos a tünetek súlyosságától függően dönt a gyulladt fog kezeléséről.

• Korai stádiumban, amikor a fogak még életképesek, elegendő a szuvasodás kezelése és az érintett fogak tömése. A fogbél ezután teljesen helyreállhat, ám gyakran a pulpa károsodása már túl kiterjedt.
  • Ilyenkor kerül sor a gyökérkezelésre. A gyulladt fogat feltárjuk, hogy eltávolítsuk az érintett  szöveteket a fog belsejéből, amelyet többször is megtisztítunk antibakteriális öblítőoldatokkal. Ezt követi többnyire az ideiglenes tömés fertőtlenítő, gyulladáscsökkentő gyógyszerekkel. A második kezelés során a gyökérkezelt fogat egy gyökértömő pasztával zárjuk le, végül pedig a fog egy újabb tömést vagy koronát kap, attól függően, hogy a fogat helyre kell-e állítani.
  • Egyes betegeknél krónikus gyulladás is kialakulhat például régebbi gyökértömések alatt. Ilyenkor gyökércsúcs reszekciójára lehet szükség, ami egy kisebb sebészeti beavatkozás a gyökércsúcs eltávolítására.
  • Bizonyos esetekben azonban az egész fogat el kell távolítani. A foghúzás akkor javasolt, ha a fog elhalt, és nem lehet már megmenteni.

A gyulladt fog röntgenképe

A gyulladt fog röntgenfelvétele segíthet az elváltozások felismerésében. Fogorvosa így azt is megállapíthatja, hogy a fertőzés nem terjedt-e tovább, és nem okozott-e tályogot más területeken. Ehhez viszont már CT-vizsgálatra is szükség lehet bizonyos esetekben.

foggyökér gyulladás

A gyulladt fog, feldagadt arc kezelése otthon házilag

Fontos megjegyezni, hogy a házi gyulladáscsökkentő gyógymódok nem helyettesítik a szükséges fogászati kezelést! A legjobb esetben a fogorvosi vizitig enyhíthetik a fájdalmat, vagy ellensúlyozhatják a gyulladás gyors terjedését.

Gyulladáscsökkentő fogra: mit vessünk be?

A gyulladt fog borogatása segíthet rajtunk, ám a hideg borogatás előrehaladott állapotban már nem lesz jó hatással ránk. A gennyes gyulladásra viszont a meleg párakötés jó megoldás lehet.

• A szegfűszegolaj időszakosan enyhítheti a fogfájás okozta fájdalmat és duzzanatot. Ehhez a házi fogfájás elleni szerhez tegyen néhány csepp szegfűszegolajat vattára. Óvatosan dörzsölje át a vattapamaccsal a fájdalmas területet a fogán vagy az ínyén. A szegfűszegolaj eugenolt, egy természetes érzéstelenítőt tartalmaz, de nem gyógyítja meg az alapproblémát.
  • A szájüreg meleg sós vízzel való öblögetése enyhülést hozhat. Ehhez adjon néhány teáskanál sót egy csésze meleg vízhez, öblögessen vele, majd köpje ki. A meleg víz enyhíti a fájdalmat, a só pedig csökkenti az ínyszövet duzzanatát. Ezek a hatások azonban szintén csak átmenetiek.

Foggyulladásra gyógyszer a házipatikából

A fogfájás enyhítésére a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítók is alkalmazhatóak. Az acetilszalicilsav (aszpirin) hatóanyag segíthet a gyulladás ellen, akárcsak az ibuprofen, mivel ezek a gyógyszerek gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító hatásúak, és nem tartalmaznak kortizont.

Ezek a szerek ugyen enyhülést nyújthatnak, amíg a fogorvosi találkozóra vár, de ha nem fordul szakemberhez, a fog állapota romolhat. A foggyulladás nagyban elkerülhető a megfelelő szájhigiénia gyakorlásával és fogorvosa rendszeres látogatásával. Az édességek és a cukros üdítők fogyasztásának csökkentése vagy elhagyása szintén segíthet.

Fogfájástól szenved? Látogasson el kiválóan felszerelt rendelőnkbe!

Ha gyulladt fogra gyanakszik, a legjobb, ha mielőbb felkeres bennünket! Rendelőnk a felhasznált anyagok, eszközök, az alkalmazott módszerek és a páciensekkel való bánásmód terén egyaránt a maximumra és a kiemelkedő színvonalú ellátásra törekszik. Ez a foghúzások, fogtömések és -pótlások, fogimplantátumok esetén éppen úgy igaz, mint bármilyen más fogászati kezelésnél.

foggyulladás kezelése