Az elhalt fog olyan állapotra utal, amikor a fogban megszűnik a vér áramlása, ami a fogbél pusztulásához vezethet. Mi okozhat fogbélelhalást, milyen tünetek jelentkezhetnek, és hogyan lehet kezelni, illetve megelőzni ezt a súlyos fogászati problémát?

Az elhalt fog tünetei

A fog három rétegből áll: zománc, dentin és pulpa. A pulpa, vagyis a fogbél tartalmazza a vérereket és az idegeket, amelyek károsodása fogbélelhaláshoz, majd akár a fog kieséséhez is vezethet. Veszélyes lehet azonban megvárni, amíg ez bekövetkezik, mivel az érintett fog elfertőződhet, ami hatással lehet az állkapocsra és a többi fogra is.

Ha valami megzavarja a fog vérellátását, a két fő tünet, amit észlelhetünk, az a fájdalom és az elszíneződés.

Fogidegfájdalom, nyomásra érzékeny fog

Bár előfordulhat, hogy egyáltalán nem jelentkezik fájdalom, a kellemetlen, feszítő érzés gyakran az elhalt fog első tünete. A fájdalom az enyhétől a szélsőségesig terjedhet, amit a fertőzés és a duzzanat okoz a fog belsejében, ahogy nyomást gyakorol a fogban lévő idegekre. Miért érezhet fájdalmat, ha az ideg elhalt? Mert az érzet nem a fog belsejéből, hanem a fog külső oldalán, az úgynevezett gyökérhártyán található rendkívül érzékeny idegvégződésekből ered. A fájdalom hátterében fertőzés is állhat rossz lehelettel, szájízzel és az ínyvonalnál megjelenő duzzanattal társulva.

Szürke, fekete fogak

A fog vérellátásának hiánya miatt a fog színe megváltozik: kezdetben sárgás színűvé, majd szürkévé, végül feketévé válhat. A színváltozás általában azért következik be, mert a vörösvértestek elhalnak.

fekete fog mitől lehet

A rohadt fog és a fogbélgyulladás okai

A fogbélelhalás a fogbélgyulladás utolsó stádiuma, amelyet a következők okozhatnak:

• Kezeletlen és a fog mélyére hatoló szuvasodás.
  • A fogat ért trauma, amely megzavarja a fog vérellátását.
  • Egy fogon végzett többszörös invazív kezelés.

Ha a szuvasodást nem kezelik időben, akkor a fog rothadása végül elérheti a pulpát, és utat nyithat a baktériumoknak a fogba való bejutáshoz, ami az idegek elhalásához vezethet.

A fogbélelhalás menete

• Megindul a szuvasodás vagy fogsérülés következik be.
  • Baktériumok jutnak be a fogbélbe.
  • Az egészséges pulpa megpróbál megküzdeni a baktériumokkal.
  • A fertőzés duzzanatot okoz, ami fájdalommal járhat.
  • A fogideg nem jut oxigénhez és a tápanyagokhoz.
  • A fog vérellátása csökken vagy teljesen leáll.
  • A pulpa elhal.

Az elhalt fog gyógyítása

Az elhalt fog röntgenképe segíthet a diagnózis felállításában, de árulkodó lehet, ha a fog a melegre reagál inkább, és ha a tünetek este vagy éjszaka hevesebben jelentkeznek. A korai kezelés létfontosságú: még akkor is, ha nem jelentkeznek a tünetek, csak gyanítja, hogy elhalt a foga, orvoshoz kell fordulni, mivel a folyamat a későbbiekben rendkívül fájdalmas lehet. Fogorvosa gyökérkezelést végezhet az érintett fogon, illetve alternatív megoldásként foghúzásra is sor kerülhet.

A gyökérkezelés célja, hogy a fogból és a gyökérből a fertőzött területet eltávolítsunk. Ezt követően a területet megtisztítjuk és lezárjuk, hogy megelőzzük a további fertőzést. A gyökérkezelés hosszadalmas folyamat, így többször is fel kell keresnie a fogorvost. A gyökérkezelés után következhet a végleges fogtömés, és mivel az érintett fogak törékenyebbek lehetnek, fogkoronára is szükség lehet. Ha a fogat nem lehet megmenteni gyökérkezeléssel, előfordulhat, hogy teljesen el kell távolítani. Ezt követően implantátummal vagy híddal lehet pótolni a foghiányt.

A fogsérülések megelőzése nem mindig egyszerű, bár bizonyos sportokat űzőknek ajánlott ínyvédő vagy szájvédő viselése. A megfelelő szájhigiénia, beleértve a fogmosást és a fogselyem használatát, a kulcs a fogelhalás megelőzéséhez, hogy megakadályozzuk a szuvasodás kialakulását. Az is fontos, hogy egészségesen táplálkozzunk, mivel a fogaknak vitaminokra és ásványi anyagokra van szükségük ahhoz, hogy egészségesek maradjanak. A rendszeres fogorvosi kontrollt sem szabad elhanyagolni, ahogy a fogkő-eltávolítás sem maradhat el félévenként.

fogászat budapest

Elhalt, szürke fogak kezelése profi fogászati rendelőnkben