A fogínysorvadás vagy fogágybetegség az egyik legalattomosabb kór, ami megtámadhatja a fogakat – ugyanis sokáig tünet-, illetve fájdalommentes. Cikkünkből kiderül, melyek a betegség okai és tünetei, és hogyan történik a fogínysorvadás kezelése.

Mi a fogínysorvadás?

A fogínysorvadás, orvosi szakkifejezéssel parodontitis vagy fogágybetegség egy baktériumok okozta betegség: a fogágyat alkotó csont-, illetve lágyszövetek krónikus gyulladása. Mivel az ínysorvadás a fogat tartó szöveteket (íny, fogmeder, fogcement, gyökérhártya) támadja meg, súlyos esetben fogvesztéssel járhat.

a fogínysorvadás okai: piros fogíny

A fogínysorvadás okai

A fogágybetegség előszobája az ínygyulladás (gingivitis). Ennek kialakulása pedig a fogak felszínén lerakódó lepedékkel kezdődik. Amennyiben ennek rendszeres és alapos eltávolítása elmarad, akkor hamarabb, ellenkező esetben később, de előbb-utóbb általában kialakul a fogkő.

A fogkő pedig fokozza a további lepedékképződést, és ezzel elindul egy ördögi kör. A lepedék és a fogkő a szájban lévő baktériumoknak, amelyek az ínygyulladást is okozzák, kiváló táptalaj. Amennyiben a gyulladást nem kezelik, átterjed a fogat tartó csontszövetre, ami a gyulladás hatására lebomlik.

A fogínysorvadás lehetséges okai, rizikótényezői:

• nem megfelelő szájhigiénia,
  • kezeletlen fogszuvasodás,
  • fogínygyulladás
  • intenzív dohányzás,
  • legyengült immunrendszer,
  • örökletes hajlam,
  • hormonális változások (pl. serdülőkor, terhesség),
  • kezeletlen cukorbetegség,
  • daganatos betegségek,
  • csontritkulás, illetve a kezelésére alkalmazot biszfoszfonát-származék hatóanyagú orvosságok,
  • tartós szteroidterápia,
  • bizonyos gyógyszerek, amelyek a meglévő gyulladást súlyosbíthatják (pl. Cyclosporin, egyes vérnyomáscsökkentők, epilepsziagyógyszerek).

A fogínysorvadás tünetei

A fogínysorvadás a betegség kezdeti szakaszában viszonylag sokáig fájdalommentes, de a tünetek is csak bizonyos idő után jelennek meg.

A fogínysorvadás jelei:

• érzékeny, vörös íny,
  • ínyduzzanadt, íny dagadás,
  • ínyvérzés (fogmosáskor),
  • fogíny fájdalom,
  • kellemetlen szájszag, rossz lehelet,
  • fokozott fogkőképződés,
  • rések, tasakok megjelenése a fogak és az íny között,
  • súlyos esetben pedig a mozgó fogak megjelenése, illetve fogvesztés.

Mit tehetünk fogínysorvadás ellen?

Vannak, akik megpróbálkoznak a fogágybetegség kezelésével otthon, például fogínysorvadás elleni szerek használatával. A fogínygyulladás kezelése ecsetelővel vagy akár a fogínysorvadás fogkrémmel kezelése  azonban csak a tüneteket csillapítja. Népszerű például még a szódabikarbóna fogínysorvadás esetén, de a teafaolajos és gyógynövényes kezelések is gyakoriak.

Az ínysorvadás kezelése házilag: a fogíny erősítése otthon

• Fogínygyulladás kezelése szódabikarbóna segítségével jó ötletnek tűnik, mivel antibakteriális hatással bír, viszont kárt tehet a fogzománcban és a fogínyben is a dörzshatás miatt.
  • Fogkrém fogínysorvadás ellen: ezek a készítmények elsősorban megelőzésre válnak be.
  • Fogínysorvadás ellen vitamin: A megfelelő vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag táplálkozás segíti a fogínysorvadás megelőzését. A C-vitamin és a B-vitamin komplex szedése javasolt lehet, amennyiben az étkezésekkel nem tudunk megfelelő mennyiséget bevinni ezekből az anyagokból.
  • Teafaolaj fogínysorvadás esetén: a teafaolaj antibakteriális hatása fogkrémekben biztonságosabb módon nyilvánulhat meg.
  • A fogínysorvadás kezelése gyógynövényekkel: a gyógynövényes ecsetelőket fogorvosi rendelvényre érdemes használni.

A tünetek csillapítása szódabikarbónával, ecsetelőkkel, fogkrémekkel, szájvizekkel nem szünteti meg a betegség okát, így a fogágybetegség kezelése házilag nem jelent valódi megoldást. A gyógyuláshoz elengedhetetlen a betegség okának, a gyulladásnak a megszüntetése. Ehhez pedig professzionális fogtisztítás, ultrahangos fogkő-eltávolítás, valamint az íny és a fog között kialakuló tasakok kitisztítása szükséges. A fogínysorvadás megállítása tehát csakis egy jól felszerelt rendelőben, egy képzett fogorvos segítségével lehetséges.

A fogínysorvadás kezelése a rendelőben

Mint már említettük, a fogínysorvadás alattomos betegség, ugyanis sokáig semmilyen tünetet nem tapasztal a beteg. A gyulladás azonban közben kialakul és egyre terjed. Amikor eléri a fogágyat, vagyis a csontszövetet, a kezeletlen fogágygyulladás a csontszövet felszívódásához, a fogágy elvékonyodásához vezet.

A fogínysorvadás legnagyobb veszélyét az jelenti, hogy ez a veszteség nem visszafordítható, az elveszett szövetek maguktól nem regenerálódnak, ezen csak mesterséges csontpótlással lehet segíteni. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a fogínysorvadással minél előbb keressünk fel egy fogorvosi rendelőt.

felhúzódott fogíny kezelése otthon és rendelőben

A fogínysorvadás kezelésének lépései

1. Állapotfelmérés, diagnózis, kezelési terv

Megvizsgáljuk a páciens szájhigiéniáját, fogainak állapotát, a betegség súlyosságát. A diagnózis függvényében meghatározzuk a szájüreg egészségének helyreállításához szükséges beavatkozásokat.

2. A szájhigiéné javítása

Ez elsősorban a megfelelő eszközökkel és módszerekkel végzett professzionális fogtisztítást jelenti, beleértve az ultrahangos fogkő-eltávolítást is. Enyhébb esetekben már ez is elegendő lehet a fogínysorvadás megállításához és visszafordításához.

3. Ínytasakok mélytisztítása

Ez a tasakkürettnek is nevezett beavatkozás a tasakokban található lepedék, fogkő, gyulladt szövetállomány és egyéb nemkívánatos lerakódások eltávolítását jelenti. Ezután 2-3 hónapos gyógyulási időszak következik. Ha csak kevés tasak alakult ki, illetve ezek nem voltak mélyek, a gyulladás megszűnik. Ellenkező esetben csontpótlásra is szükség lehet.

4. Csontpótló beavatkozás

Ez egy parodontális műtéti beavatkozás, amelynek során a legkorszerűbb, regeneratív anyagok alkalmazásával még a korábban mozgó fogak is megmenthetők. Makacs, gennyes gyulladás esetén antibiotikumos terápiával is kiegészülhet a kezelés.

A fogínysorvadás gyógyítása és megállítása biztonságosan és gyorsan

Ha a gyors, fájdalommentes kezelésekről van szó, amelyek eredménye hosszú távon is tartós, nem ismerünk kompromisszumot. Ugyanilyen fontos számunkra, hogy mindenki, aki felkeres bennünket, kényelmesen és otthonosan érezze magát nálunk. Szeretnénk, ha minden páciensünk úgy állna fel a fogorvosi székből, hogy bármikor szívesen visszatérjen hozzánk, ha szüksége van ránk. Kérjen időpontot szájsebészeti kezelésre!