A fogászati implantátum remek megoldást jelent a hiányzó fogak pótlására, de a szájhigiéniára a beültetés után még inkább oda kell figyelni, hogy az új foggyökerek hosszú távon szolgálják a pácienst. Mikor fordulhat elő fog implantátum utáni gyulladás, hogyan lehet megelőzni, és miként kezelhető ez az állapot, hogy ne vezessen az implantátum kilökődéséhez?

Mi az a periimplantitis, és mitől gyulladhat be a fogimplantátum?

A periimplantitis a szájszöveteket érintő gyulladásos állapot, amely lágyszöveti gyulladást, valamint a fogászati implantátum körüli csont fokozatos csökkenését és pusztulását okozza. Ez

• fájdalomhoz,
  • duzzanathoz,
  • harapási és rágási nehézségekhez, és ha nem kezelik,
  • az implantátum elvesztéséhez is vezethet.

A fog implantátum utáni gyulladást általában a rossz szájhigiénia okozza, ami lehetővé teszi a baktériumok felhalmozódását az ínyvonal alatt.

Egyéb kockázati tényezők lehetnek még:

• Dohányzás: A dohányosoknál nagyobb a periimplantitis kialakulásának kockázata, mivel esetükben csökken az íny vérellátása, ráadásul a szájukban erőteljesebb a baktériumot tartalmazó lepedék felhalmozódása.
  • Cukorbetegség: A kezeletlen cukorbetegségben szenvedőknél a csökkent véráramlás miatt megnő a gyulladás kialakulásának kockázata.
  • Legyengült immunrendszer: Az immunhiányos betegek – például az AIDS-ben vagy rákban szenvedők – nagyobb kockázatnak vannak kitéve, mivel a legyengült immunrendszer nem képes hatékonyan felvenni a harcot a fogínysorvadást és periimplantitist okozó kórokozókkal.
  • Nem megfelelően beültetett implantátum: A helytelenül beültetett implantátumok vagy a nem elégséges csontállománnyal rendelkező területekre beültetett implantátumok növelik a fertőzés kockázatát.
  • Túlterhelés: Az implantátum korai terhelése, illetve a túlzott erő alkalmazása, például a kemény ételek rágása is gyulladáshoz vezethet, mivel ez az implantátum gyorsabb kopását és károsodását okozza, az apró repedések pedig búvóhelyet teremtenek a baktériumok számára.

A fog implantátum utáni gyulladás tünetei

A periimplantitis tünetei hasonlóak a fogínygyulladás tüneteihez.

• Vérzés a szájban.
  • Laza implantátum, illetve a fogászati implantátum enyhe elmozdulása.
  • Duzzadt íny és nyirokcsomók.
  • Rágási nehézségek.
  • Rossz lehelet.
  • Vörös és duzzadt, érzékeny íny.

fogimplantáció, vagyis fogbeültetés utáni fájdalom kivizsgálása

A fog implantátum utáni gyulladás kezelése

A kezelés általában a sérült szövetek és baktériumok eltávolítását megcélzó mechanikus tasaktisztítás, valamint antimikrobiális kezelés kombinációját jelenti. E kezelési lehetőségek célja az implantátum körüli szövetek fertőtlenítése, mielőtt a fertőzés átterjedne az állcsontra. A mechanikus tisztítás során speciális, az implantátum anyagát nem veszélyeztető eszközökkel eltávolítjuk a lepedéket és a fogkövet az implantátum felületéről és a környező szövetekről. Az antimikrobiális terápia antimikrobiális szájöblítők vagy helyi gélek használatát jelenti a baktériumok elpusztítására és a fertőzés megfékezésére.

A fog implantátum kilökődés tünetei és okai

A fog implantátum beültetése után ritkán előfordulhat, hogy az implantátum nem képes stabilan beágyazódni a csontszövetbe és kilökődik, amelynek tünetei duzzanat, fájdalom, vérzés képében jelentkezhetnek. Korai fog implantátum kilökődésről akkor beszélünk, ha az implantátum a műtét után következő hetekben, a gyógyulási idő során meglazul. A kései kilökődést többnyire gyulladások és fogágybetegségek okozhatják, amelyek kockázata a megfelelő fogápolás, illetve félévenkénti fogkő-eltávolítás, valamint fogorvosi kontroll mellett minimalizálható.

Mennyire fáj a fog implantátum?

A fog implantátum beültetése minimális fájdalommal jár, mivel a beavatkozást helyi érzéstelenítés mellett végezzük. A műtét utáni időszakban némi kellemetlenség, duzzanat és enyhe fájdalom jelentkezhet, ami általában néhány nap alatt csökken.

Tipp: Szeretne többet tudni a fogászati implantáció menetéről, áráról, és a beavatkozás utáni teendőkról? Olvassa el Fog implantátum gyakori kérdések és a Fog implantátum árak című cikkeinket további hasznos információkért.

Teljes körű fogászati kezelések Budapest szívében