Melyek a fogínygyulladás okai? Hogy történik a fájdalmas fogínygyulladás kezelése? Mik a gyulladt fogíny tünetei? Lehetséges az ínygyulladás kezelése házilag? Posztunkból mindez kiderül.

Az ínybetegségek egy része kisebb-nagyobb fájdalommal jár, ami kellemetlen, esetenként elviselhetetlen lehet. Ugyanakkor jelzi, hogy baj van, és arra inspirálja a beteget, hogy minél előbb forduljon panaszával orvoshoz.

A fogínygyulladás ezzel szemben sokáig tünetmentes. Ez első hallásra talán jól hangzik, de azzal jár, hogy a betegség jelentős pusztítást vihet véghez az ínyszövetben anélkül, hogy a beteg tudna a problémáról. Az ínygyulladás pedig könnyen tovább terjedhet, és fogágybetegség (fogínysorvadás) kialakulásához vezethet, aminek a vége fogvesztés lehet.

Az alábbiakban körüljárjuk:

• milyen tényezők vezetnek a fogínygyulladás kialakulásához,
  • milyen jellemző tünetei vannak,
  • hogyan történik a fogínygyulladás kezelése,
  • hatékony lehet-e az ínygyulladás kezelése házilag,
  • és mit tehetünk a fogínygyulladás megelőzése érdekében.

A fogínygyulladás okai és a kialakulását segítő rizikófaktorok

Elégtelen szájhigiénia

A fogínygyulladás kialakulásának ez az egyik leggyakoribb oka. Ha a fogmosás nem rendszeres vagy nem elég alapos, a fogakon képződő lepedék gyorsan fogkővé szilárdul. A fogkő az ártalmas kórokozók melegágya. Ezek a baktériumok megtámadják a szöveteket, elsőként az íny jön gyulladásba.

Szabálytalan fogsor

A rendezetlen, összetorlódott fogsor esetén megnő a nehezen tisztítható fogfelszínek száma. Ezeken a részeken fokozott fogkőképződés tapasztalható, a rendszeres fogmosás ellenére.

Hormonális tényezők

Bizonyos életszakaszok, események hormonális változásokkal járnak (pl. kamaszkor, terhesség, menopauza). Ezek egyik következménye lehet a száj baktériumflórájának változása, illetve az erre válaszként kialakuló reakció a szervezet részéről. Mindez együttesen a szájüreg egészségének romlását eredményezheti, aminek egyik következménye a gyulladt fogíny. Ezekben az időszakokban érdemes nagyobb hangsúly helyezni a fogápolásra, illetve sűrűbben részt venni ellenőrző vizsgálatokon.

Örökletes hajlam

A gyulladt íny kialakulása szempontjából döntő tényező az immunrendszer hatékonysága, állapota. Ez pedig jelentős részben örökletes hajlam függvénye. Akinek a családjában volt már példa fogínygyulladásból eredő fogágybetegség kialakulására, az nagy eséllyel genetikai szempontból fokozottan veszélyeztetett ezeket a betegségeket illetően.

Egyoldalú vagy hiányos étkezés

Az immunrendszer, és általában a testünk megfelelő működése szempontjából is kulcsfontosságú, hogy minden szükséges tápanyag rendelkezésre álljon. Ezért a változatos, rostokban, ásványi anyagokban, vitaminokban gazdag táplálkozás hiánya az ínygyulladás szempontjából hajlamosító tényező.

Dohányzás

A dohányzás számos, egészségkárosító hatása ismert – mindezek egyik következménye az immunrendszer gyengülése, ami a fogínygyulladás kialakulása szempontjából kifejezetten hátrányos. Emellett azonban a dohányfüst közvetlenül is károsítja az ínyszövet sejtjeit, ezért egyértelműen hajlamosít az ínygyulladásra.

Fogínygyulladás gyerekeknél

Gyerekeknél is előfordulhat a fogínygyulladás a nem megfelelő fogápolás miatt, illetve elhúzódó fogáttörés esetén, ha a fogkezdeményre ráhajló íny miatt nehézkes az ételmaradékok eltávolítása.

gennyes ínygyulladás tünetei és kezelése

Melyek a fogínygyulladás tünetei?

A fogíny fájdalom, ami más esetekben egyértelműen jelzi, hogy baj van, a fogínygyulladás során ritkán lép fel. Vannak azonban olyan tünetek, még ha nem is ennyire markánsak, amelyek a gyulladt fogínyről árulkodnak.

Az ínygyulladás tünetei:

• élénkpiros, vörös íny,
  • puha, “szivacsos” fogíny,
  • duzzadt, érzékeny, lüktető fogíny,
  • fogínyvérzés (főleg fogmosáskor),
  • rossz lehelet,
  • gennyes fogíny, illetve ritkán
  • ínyfájdalom.

A kezeletlen ínygyulladás következtében az íny és a fog között tasakok képződnek. Ez már a fogágy gyulladás előszobája, mivel a gyulladás továbbterjed a környező szövetekre. A fogínysorvadás kezelése pedig korántsem olyan egyszerű, mint a fogínygyulladásé, ráadásul a legrosszabb esetben fogvesztést eredményezhet. Ezért fontos, hogy a fogínygyulladás tüneteit észlelve minél előbb forduljunk orvoshoz.

A fogínygyulladás kezelése a rendelőben

Az akut fogínygyulladás kezelése kapcsán az első lépés a fogak alapos megtisztítása. Ez nem csupán egy szimpla fogmosást jelent, hanem a fogak felületére rakódott lepedék, plakk és fogkő eltávolítását. Súlyosabb esetben, nem múló fogínygyulladásra gyógyszer is szóba jöhet: a fogorvos gyulladáscsökkentőt, antibiotikumot is felírhat, de enyhébb esetekben a fogínygyulladás vény nélküli gyógyszer segítségével is kezelhető.

Fontos kiemelni, a megfelelő szájhigiénia szerepét: rendszeres és alapos fogmosás hiányában a krónikus, tartós fogínygyulladás gyógyulása lassú és nehézkes. Ilyenkor ínytasakgyulladás is létrejöhet, amelyek mélytisztítást igényelhetnek. A kezelés után pedig rövidesen újra megjelenik a fogakra rakódó plakk és fogkő, és visszatér a gyulladás is. A megfelelő technikával és rendszerességgel végzett fogmosás tehát alapvető fontosságú a fájdalmas fogínygyulladás kezelése szempontjából.

A ínygyulladás kezelése házilag: érdemes megpróbálni?

Fogínygyulladás ellen sokféle házi praktikát találhatunk, ha rákeresünk az interneten. A fogínygyulladás kezelése házilag ecsetelő vagy antiszeptikus szájvizek segítségével is lehetséges. Elsősorban a a cetilpiridinium-klorid és domifen-bromid tartalmú szájvizek ideálisak, mert ezek az anyagok a fogkő képződését gátolják. A fogínygyulladás fogkrém használatával is kúrálható, bár ennek hatásfoka nem túl nagy – inkább megelőzésre alkalmas.

Vannak, akik gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő hatású gyógynövények főzetét, az ezzel való öblögetést ajánlják fogínygyulladásra. Az ilyen gyógyteák alkalmazása jót tesz a szájüregben található lágyszöveteknek, de szinte biztos, hogy egy komolyabb fogínygyulladás ellen nem hatásos. Arról az ötletről nem is szólva, amikor a fogínygyulladásra pálinka kortyolgatását ajánlják a népi gyógymódok “szakértői”.

Fogínygyulladásra háziszerek? Nem ez a megoldás!

A gyulladt íny kezelése házilag leginkább azért problémás, mert a betegség jellegéből adódóan már előrehaladott állapotban van a gyulladás, amikor a páciens észleli a tüneteket. Ebben a stádiumban a házi praktikák alkalmazása már nem elég ahhoz, hogy a betegséget megállítsa vagy visszafordítsa. Ezért feltétlenül érdemes egy jól felszerelt fogorvosi rendelőt felkeresni az első tünetek észlelésekor. Egy magasan képzett parodontológus szakorvos segítségével a fogínygyulladás hatékonyan kezelhető – az otthoni módszerekről ez sajnos nem mondható el.

A fogínygyulladás megelőzése

A legtöbb betegséghez hasonlóan az ínygyulladás esetében is jóval hatékonyabb a megelőzés, mint a betegség utólagos kezelése. A megelőzés kulcsa pedig, ahogyan már említettük, a megfelelő szájhigiénia.

További fontos lépések:

• Rendszeres, legalább napi kétszeri, alkalmanként minimum két percig, a megfelelő technikával végzett fogmosás.
  • Ha nincs semmilyen panaszunk, akkor is nagyon fontos, hogy félévente egyszer ellátogassunk a rendelőbe, és részt vegyünk egy ellenőrző vizsgálaton. Így a kezdődő, de még tünetmentes fogínygyulladás időben azonosítható és könnyen visszafordítható.
  • Szükség esetén fogkőeltávolításra is sor kerülhet, ami megakadályozza a fogínygyulladás kialakulását.

fogínygyulladásra ecsetelő

A fogínygyulladásra a legjobb megoldás a fogorvos!

Ha a gyors, fájdalommentes kezelésekről van szó, amelyek eredménye hosszú távon is tartós, nem ismerünk kompromisszumot. Ugyanilyen fontos számunkra, hogy mindenki, aki felkeres bennünket, kényelmesen és otthonosan érezze magát nálunk. Szeretnénk, ha minden páciensünk úgy állna fel a fogorvosi székből, hogy bármikor szívesen visszatérjen hozzánk, ha szüksége van ránk. Kérjen időpontot szájsebészeti kezelésre!